צילו האפל של העושר

בעידן בו המינוס הוא נחלתם של טייקונים ומדינות אירופאיות כמו של האדם הפשוט, בהוצאת כנרת החליטו להוכיח שחוב אינו ענין כלכלי בלבד.

אבי חיים , י"ד בטבת תשע"ב

חוב
חוב
הוצאת כנרת

חוב
מרגרט אטווד
הוצאת כנרת, 206 עמ'

טייקונים מבקשים תספורת, מדינות מאבדות את דירוג האשראי שלהן, אנשים פרטיים לא יוצאים מהאוברדרפט. כל אלו הם נושאים כלכליים שלא מעניינים כל אחד. אבל בספרה המפתיע "חוב" סוקרת מרגרט אטווד בסדרת מסות את המושג 'חוב' מפניו השונים: גאוגרפית, תרבותית, הסטורית ודתית.

בין השאלות הנידונות בספר:

מהם ערכי המוסר המתירים חוב ואיך משתלבים עם התנהלותו של כל מלווה וכל לווה?

האם חוב הוא תבנית אנושית קדומה או בלתי נמנעת?

האם החוב קיים מפני שאנחנו מדמיינים אותו? ואם יתפוצץ ה"בלון"? ומהן הצורות שלובש הדמיון הזה?

בספר נבחנות: יצירות ספרותיות קלאסיות, כמו גם תרבות הכליאה של חייבים באירופה במאה ה-17 בנוסף לחיובם בהוצאות הכליאה, מושגי ה"הוגנות" וקביעת שער חליפין בין ילדים כמניעים את העולם לצד ציוויים למלווה מספר דברים.

וכל זאת בהסתכלות רחבה, תוך דילוג בין מקורות מגוונים, ביניהם חוויות ילדות פרטיות, בהן אמא שלה מחלקת את הכסף לתשלומי חובה ואת השאר ב"בילויים", זאת כדי כדי להמנע מכניסה לחובות. "בתקופות בהן לא נותר כסף במעטפה של "בילויים"", מספרת אטווד, "יצאנו לטייל בטבע במקום לצאת לסרט".

הסופרת הקנדית, זוכת פרסים רבים, כינסה בספר סדרת הרצאות שנתנה בנושא ברדיו סי-בי-סי בטורונטו בשנת 2008. הסדרה ניתנה במסגרת "סדרת ההרצאות מאסי" - מסגרת רדיופונית שבה הוגים בני דורנו דנים בסוגיות מודרניות חשובות.

לסיכום מציעה אטווד לראות בחוב יסוד חיובי המניע את העולם ולאמץ ראייה זו כקו מנחה לחיים שיתרמו לסביבה הפיזית והחברתית.