ילדודס - תפילה לילדי הגן
ילדודס - תפילה לילדי הגןיוני קמפינסקי

פרופ' חיים אדלר, חתן פרס ישראל לחינוך ואיש האוניברסיטה העברית בירושלים, מברך ביומן ערוץ 7 על קבלת חוק חינוך חינם מגיל שלוש. לדבריו מדובר בצעד דרמטי ושלושה טעמים לכך. הטעם הראשון הוא עצם העובדה שמחאת הקיץ הניבה פירות, גם אם לא מדובר בחלומם של הצעירים שיצאו לאוהלים.

שני טעמים חינוכיים נוספים מוצא פרופ' אדלר להגדרת המהלך כדרמטי: "אם יש ממצא אחד שיש עליו הסכמה כללית זוהי העובדה שחינוך בגיל הרך נותן את אותותיו עד לשלב האוניברסיטה ועד בכלל", הוא אומר ומציין שההבדלים מתבררים בשיעורי נשירה, בעבריינות, אלכוהול וסמים, המשך לימודים לאקדמיה ועוד. לדבריו בחברה כמו שלנו בה המשאב האנושי הוא המשאב העיקר מדובר בהשקעה מתבקשת, כזו שבעתיד תניב פירות חשובים עבורה.

סוגיה נוספת היא סוגיית צמצום הפערים. פרופ' אדלר מזכיר שהחברה בישראל מתנהלת כחברת מהגרים, וככזו חלק גדול ממנה מצוי מתחת לקו העוני השומר על התאמה בינו לבין העדר הצלחה בחינוך. המשמעות של המהלך שהתקבל בממשלה הוא תחילת השינוי שיוביל את החינוך בישראל לשיוויוני ולכזה שיעניק לכלל האוכלוסיה, בעיקר זו שבפריפריה הזדמנות שווה להצלחה עתידית. לטעמו מהלך שכזה נדרש במיוחד במדינה כמדינת ישראל שהגדרתה כמדינה=ת רווחה צומצמה בעקבות תפיסת עולמם של מנהיגיה והפערים התרחבו. "קיימת סכנה שחלק מאיתנו שחיים בתנאי מעמד בינוני עלולים להיסחף כלפי מטה".

באשר להצעת השר ליברמן לתלות את מתן החינוך חינם רק למי ששירת בצבא או בשירות לאומי, אומר פרופ' אדלר כי מדבור בהצעה ה"מצטרפת לשורת הצעות שמתגבשות לחוקים אנטי דמוקראטיים שאותם מוביל ליברמן שהגיע ממסורת אחרת".

לטעמו דווקא מגזרים שאינם משרתים כמו הערבי ומנגד החרדי הם שזקוקים לחינוך חינם מגיל שלוש בכדי להשפיע על עתידם הכלכלי ומעורבותם האפשרית בעתיד בכלכלה הישראלית. "ככל שנשקיע בחינוך ונאפשר להם לזלוג להשכלה גבוהה גובר הסיכוי שיגיעו לחיים פרודוקטיביים".

ובאשר ליישומו של החוק, מסכים פרופ' אדלר שקיצוץ רוחבי של ארבעה אחוזים עשוי להוביל לכך שהממשלה תיתן לאזרחים בכיס אחד את מה שהיא תיקח ממנו בכיס אחר. לטעמו נכון היה לפתוח את התקציב ולהגדיל אותו, "כלום לא היה קורה. בעיקר לא לכלכלה שאומרים לנו שהיא כל כך איתנה. קיצוץ בשירותי בריאות, משטרה ושירותים אחרים יגרמו למהלך חיובי בצד אחד אבל נפסיד במקומות אחרים".