לא לכפות תהליך. איילון
לא לכפות תהליך. איילוןפלאש 90
"אם נסיר את עניין המתווכים שמטילים עומס פיננסי בלתי סביר על העובדים הזרים, זה יקשה על טורפי האדם לנצל אוכלוסייה פגיעה זו וימגר גם ניסיונות לסחר בנשים", אמר סגן שר החוץ דני איילון בהופיעו היום בפני ועדת המשנה לסחר בנשים בראשות חברת הכנסת אורית זוארץ. חבר הכנסת איילון הוסיף ואמר כי זו הסיבה לכך ש"יצאנו למהלך העברת כל העובדים דרך הממשלה התאילנדית, הממשלה הרומנית והממשלה הבולגרית. אין יותר כסף שעובר למישהו באמצע. נרחיב את ההסדר הזה גם לסרי לנקה ולפיליפינים". סגן השר דיווח לוועדה כי בכוונת משרד החוץ להזמין לביקור בישראל את הממונה על המאבק בסחר בבני אדם במחלקת המדינה האמריקאית.

יו"ר הוועדה אורית זוארץ אמרה שיש צורך אקוטי לעגן את האמנות הבינלאומיות עליה ישראל חתומה גם בחקיקה על מנת להסדיר את המחויבות של מדינת ישראל לפליטים בכלל ולקורבנות סחר בפרט. לדבריה "כרגע מדינת ישראל רק מאשררת את האמנה באופן הצהרתי ולא נעשה דבר ברמת הממשלה  ובעיגון האמנה והמחויבות בחוק".

זוארץ העירה ש"זכותון" שמופץ למהגרים בשפה האנגלית אינו נגיש לכולם "מהגרים בסיכון מכפר בסרי לנקה לא תמיד יודעים לקרוא אנגלית. סוגיית הזכותונים  נדונה כבר כמה שנים ובכמה משרדים ועדיין אין מענה - אלפי מהגרי עבודה נמצאים בסיכון לסחר בבני אדם מבלי שזכויותיהם  מונגשות להם בשפתם - האחריות היא על משרד החוץ כגורם הראשוני לפני כניסתם לארץ".

עו"ד רחל גרשוני, מתאמת המאבק בסחר בבני אדם ממשרד המשפטים: "משרד התמ"ת אחראי לזכותון. אולי צריך להכין נוסח יותר קצר להפצה בקונסוליות. החומר נמצא, רק צריך לוודא שהוא מגיע לכל מקום".

מיכל יוספוב, מרשות האוכלוסין במשרד הפנים, סיפרה כי "הכנו זכותון חדש, בינתיים רק באנגלית. הוא יועלה תוך שבועיים לאתר המשרד על מנת לקבל תגובות, אם לא יהיו שינויים, הנוסח הסופי יתורגם בעוד 3 חודשים לשפות נוספות".

אמירה אורן, מנהלת מחלקת מצרים במשרד החוץ, אמרה: "סיני היא מקום מאתגר וקשה עבור המצרים בהיבט של משילות. יש הברחות כלי נשק ודברים שמסכנים קיום מקובל של מדינה ששולטת בטריטוריה שלה. העניין נדון בכל מיני ערוצים ביטחוניים ומדיניים בינינו למצרים. הם ערים למחנות העינויים, ואנחנו נוסיף ונעלה זאת בפניהם".

חברת הכנסת זוארץ העירה כי "חוסר היציבות במצרים רק מעצים את חוסר האונים, את הסיכון והפליטות".

אורן הוסיפה ואמרה: "תופעת המהגרים אל מצרים אינה חדשה. מצרים גובלת בסודן. נוהרים אליה כל השנים, גם כשהיה שם שלטון מסודר. שוהים במצרים 2 מיליון אנשים שאינם מצרים. מתוך אלה 47,000 הוכרו כפליטים. אלה מאסות אדירות. הם שוהים מספר חודשים או שנים בקהיר ואז רוצים להגיע לישראל, להתקדם הלאה. הבדואים ויחס המשטרה המצרית הם עוד סוגיות שתומכות בסחר בבני אדם ובסחיטת כופר באמצעות עינויים".