Gilad Shalit
Gilad ShalitIsrael news photo: IDF Spokesperson

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום א' הקרוב בהצעת חוק שיזם ח"כ ישראל חסון (קדימה), סגן ראש השב"כ לשעבר, לפיה חייל שנפל בשבי האויב בעת שירותו הצבאי, ושהה בשבי 14 ימים לפחות, יוכר אוטומטית כנכה צה"ל בעל 20% נכות, למעט מי שנפילתו בשבי נגרמה עקב התנהגות רעה חמורה מצדו או עקב עריקה. כמו כן, ההצעה קובעת גם, כי פדוי השבי יהיה רשאי לפנות לוועדה רפואית



להוכחת דרגת נכות 50% ומעלה, וזו תהיה רשאית לקבוע דרגת נכות זו בהתחשב בגורמים שונים וביניהם: פחדים, אי שקט וחרדות, עצב ודיכאון קבוע או תגובתי; פגיעה בשינה וסיוטי לילה; קושי בויסות רגשי, התפרצויות זעם וניתוק רגשי; תחושות אשמה, בושה ונטישה; שינויים במודעות בריכוז ובזיכרון; שינויים בתפיסה עצמית- תחושת זרות מעצמו ומאחרים; פגיעה ביכולת ליהנות; פגיעה ביחסים בין אישיים הכוללים: חשדנות יתר וחוסר אמון, הימנעות, פגיעה ביחסים אינטימיים במשפחה, בזוגיות, בהורות וכן קשיים בין אישיים בעבודה.



בנוסף, לפי הצעת החוק, פדוי שבי יהיה זכאי לסל שיקום על חשבון המדינה. "סל שיקום" זה יכלול, בין היתר, טיפולים נפשיים, טיפול משפחתיים, סיוע בשיקום תעסוקתי, לימודים, דיור, הבראה וטיפולים המסייעים להעצמה נפשית. כמו כן, פדוי שבי שחלה באחת מהמחלות המצוינות בהצעת החוק (כגון פגיעות נפשיות, אירועי מוח, מחלות במערכת העיכול, סרטן וגידולים ממאירים לסוגיהם, תת-תזונה ומחלות הנובעות ממנה, יתר לחץ דם) יוכר כנכה צה"ל ללא צורך בהוכחת קשר סיבתי בין המחלה לשבי. אם אותו פדוי שבי נפטר מאחת המחלות הללו, הוא יוכר כחלל צה"ל.



הצעת החוק היא ביטוי לאחת מהמסקנות המופיעות בדו"ח הביניים של צוות הבדיקה הפרלמנטארי לבחינת מערך השיקום וההנצחה במשרד הביטחון, צוות בראשותו של ח"כ ישראל חסון, אשר הוקם במהלך הכנסת הנוכחית מטעם ועדת החוץ והביטחון. היא נוגעת לצורך להכיר בנכויות המיוחדות של פדויי שבי אשר נבדלות במאפייניהן מנכויות אחרות. ההצעה עלתה לכותרות  וקיבלה את כינוייה ("חוק שליט" או "חוק פדויי השבי") בעקבות פנייתו של ח"כ ישראל חסון למשרד הביטחון בבקשה שיכירו בגלעד שליט כנכה צה"ל באופן אוטומטי עם שובו ארצה מבלי שיידרש להוכיח קשר סיבתי בין מחלותיו ומצבו הבריאותי לשבי, כפי שנדרש מכל מי שפונה בדרישה להכיר בו כנכה צה"ל. יש לציין, כי מסיכום שאליו הגיעו ח"כ ישראל חסון ושר הביטחון, ח"כ אהוד ברק, עולה כי משרד הביטחון התחייב לתמוך בהצעת החוק בכפוף לתיאום מלא של הליך החקיקה עמו.



מטרת הצעת החוק הינה לתת ביטוי משפטי ושיקומי לנכויות שצוינו, הכוללות את טראומת השבי שמתאפיינת בצרוף טראומות מתמשכות, חוזרות ונשנות של עינויים ואיום על החיים. זאת, בנוסף לטראומת הקרב והנפילה בשבי, וכן מחלות סומאטיות המופיעות – לעיתים שנים רבות לאחר החזרה מן השבי – ונובעות הן מן הלחץ הנפשי המתמשך לאורך שנים של פדויי השבי, והן מתנאי השבי הקשים שכללו חקירות ברוטאליות פיסיות ונפשיות, חסכים משינה, מזון ומים, תנאים היגייניים ירודים, השפלה, בידוד, דיס-אינפורמציה וכיוצא באלה.



מחקרים אחרונים שבוצעו בתחום פדויי השבי מגלים כי אצל פדויי השבי קיימת עליה משמעותית בתחלואה סומאטית ופסיכוסומאטית, שיעור גבוה ומשמעותי של יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות עור ואלרגיות, סרטן, ושבץ. הממצאים המשמעותיים ביותר שנמצאו מצביעים על הזדקנות מוקדמת ועליה בתמותה. כך למשל, שיעור התמותה בקרב פדויי השבי הוא פי 4 משיעור התמותה של לוחמים דומים ממלחמת יום הכיפורים אשר לא נפלו בשבי.



בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב כי: "עצם הנפילה בשבי והטראומה הכרוכה בה ותוצאותיה מציבים ומשייכים את פדויי השבי לקטגוריה וקבוצה ייחודית, כאשר מועד קבלת הסטאטוס הייחודי ברור וחלוט – מועד הנפילה בשבי...הצעת החוק מתייחסת לקושי העצום של פדויי השבי, אשר שילמו בגופם ובנפשם למען ביטחון המדינה וקיומה, לחזור ולחיות חיים נורמטיביים ולתפקד במסגרות החיים השונות כגון תעסוקה, משפחה וחברה, ועל המדינה מוטלת החובה לסייע לשיקומם ולרווחתם כפי שהדבר נעשה במדינות אחרות בעולם."