טרמפיסטים טרמפיאדה עפרה
טרמפיסטים טרמפיאדה עפרההלל מאיר

בשנת 2011 נרשמו 11 מקרים החשודים כניסיונות חטיפת חיילים - כך עולה מנתוני מחלקת המבצעים של צה"ל המתפרסמים היום (ה'). על פי הדיווח בגל"צ מאז תחילת השנה הנוכחית, 2012, נרשמו ארבעה מקרים נוספים - בתוך פחות משבועיים.

בשנה שעברה דיווחי חיילים וגורמים אחרים על הרבה יותר מ-11 נסיונות חטיפה, אך מרבית המקרים סוננו לאחר שהתגלו כשקריים או לא נכונים.

על פי הדיווח, המקרים שאומתו כנכונים בשנה שעברה התרחשו בין היתר בצומת ג'למה, בתחנה מרכזית חדרה, ביהוד, בהרצליה ובתחנה המרכזית בתל-אביב.

בצה"ל לא יודעים לאפיין מי עומד מאחורי נסיונות החטיפה, ובחלק מהמקרים אין שום קצה חוט. עם זאת, ההערכה הגוברת היא שרוב המקרים הם חבלניים: נסיון לחטוף חייל, בין היתר בשביל "מיקוח", ובמקרים אחרים - נסיון לחטוף נשק. מקרים אחרים חשודים כנסיונות אונס של חיילות.

בעקבות הנתונים הכריזו בצה"ל על קמפיין שמטרתו לעורר מודעות בקרב חיילי צה"ל והוריהם. במסגרת המיזם ייערך פעם בחודש, במשך שבוע, מבצע שמטרתו לבחון האם החיילים מסכימים לעלות על טרמפים של זרים - דבר אסור בצה"ל. חיילים שייבחרו לעלות לרכלי הרכב ייענשו. לצד זה, ייערכו שיחות הסברה להורים.