עין. אילוסטרציה
עין. אילוסטרציהפלאש 90

התלות במשקפי קריאה הולכת וגוברת עם השנים, דווקא קצרי הראייה הסובלים מקוצר קל, יוכלו לוותר על משקפי הקריאה ולהסתפק במשקפים לראיה למרחק.

יתר האנשים יאלצו להתאים משקפי קריאה ולהשתמש בהן באופן קבוע או למצוא פתרון כירורגי (כולל טיפולים בגלי רדיו ולייזר ) שיחליף את המשקפיים ויאפשר קריאה וטיפול בעצמים קטנים.

רוב הפתרונות הקיימים מעניקים עצמאות בקריאה, כמו האפשרות לקרוא עיתון ללא משקפיים, אך לקריאה ממושכת שדורשת שימוש בשתי העיניים או לעבודה הדורשת מיקוד הראיה בעצמים קטנים יהיה בכל זאת צורך במשקפים.

להלן טכנולוגיות לתיקון הראיה מקרוב אשר אינן משקפים או עדשות מגע מולטיפוקאליות:

CK (Conductive Kertoplasty)-טכניקה מקובלת לתיקון רוחק ראיה קל או לתיקון הראיה מקרוב באמצעות גלי רדיו. טיפול זה מבוצע בעין אחת. באמצעות מחט עדינה בעובי 90 מיקרון מוחדרים לקרנית גלי רדיו המשנים את צורתה ובכך משפרים את הראיה מקרוב. הטכניקה מאושרת על ידי הFDA.הטיפול מבוצע באלחוש מקומי בעזרת טיפות עיניים ונמשתך כחמש דקות. עם גמר הטיפול משתחרר המטופל לביתו, ללא כאבים, פרט לגירוי קל שנמשך יום יומיים. יתרונות השיטה: קל למטופל ומשפר את הראיה מקרוב. חסרונות: פוגעת מעט באיכות הראיה מרחוק בעין המטופלת. משך השנים תיתכן נסיגה מהתוצאה המושגת ויתכן ויהיה צורך לחזור על הטיפול או לחזור להרכיב משקפים. בחלק מהמטופלים נוצר אסטיגמטיזם (צילינדר) שמחייב תיקון פשוט כעבור חודש.

ראיה חד עינית Monovision- בטכניקה זו מבצעים טיפול לייזר לעין אחת או לשתיהן בהתאם למצב המטופל. מבצעים תיקון יתר או תת תיקון לעין הלא דומיננטית, שיבוא על חשבון הראיה מרחוק. גם ניתוח זה משיג עצמאות ממשקפיי קריאה. יתרונות: בטיחות גבוהה, כמו בניתוחי הלייזר להסרת המשקפיים. חסרונות: לא כל האנשים מתאימים לטכניקת טיפול זו.

טיפול לייזר מולטיפוקאלי- טכנולוגיה ייחודית, קיימת רק במכשירי לייזר בודדים. בטיפול זה מבצעים לייזר מולטיפוקאלי לעין הלא דומיננטית ובכל מאפשרים עצמאות קריאה. יתרונות: בטיחות גבוהה, כמו בניתוחי לייזר להסרת משקפיים. חסרונות: חלק מהמטופלים מתלוננים על סנוור בלילות. הטכניקה מחייבת דיוק רב יותר מאשר בטיפול רגיל. סטייה של מיקרונים בודדים עלולה לפגוע בתוצאה. הניתוח בלתי הפיך.

השתלת עדשה בקרנית Intra-Corneal Lens - ניתוח קל המבוצע באלחוש מקומי על ידי הזלפת טיפות עיניים. המנתח פותח כיס קטן במרכז הקרנית ובו מושתלת עדשה קטנה ודקה מאוד בקרנית העין הלא דומיננטית, עדשה זו משפרת את הראיה מקרוב ולא פוגעת משמעותית בראיה לרחוק בעין בה מבוצע הניתוח. העדשה הופכת את הקרנית למוטיפוקאלית במובן מסוים. הניתוח אורך כחמש דקות. יתרונות: בטיחות גבוהה, קלה לביצוע. הניתוח הפיך, במידה והמטופל אינו מרוצה ניתן להוציא את העדשה והקרנית חוזרת למצבה הקודם. אפשר גם להחליף את העדשה אם המספר לו זקוק המטופל עולה או משתנה במשך השנים. חסרונות: ירידה קלהבראיה מרחוק בעין הלא דומיננטית.

הוצאת העדשה מהעין (ניתוח קטרקט) והשתלת עדשה מולטיפוקאלית- מדובר בניתוח הכרוך בפתיחת גלגל העין, הוצאת העדשה והשתלת עדשה מולטיפוקאלית. הניתוח מומלץ למי שכבר סובל מקטרקט. בכל מקרה אחר מומלצות החלופות האחרות.