ניידת משטרה
ניידת משטרהצילום: פלאש 90

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון על החובה המוטלת על רופא מטפל לדווח על מחלת מטופל העשויה לגרום לפסילת רישיון הנהיגה שלו.

מ"מ יו"ר הוועדה, ד"ר עפו אגבאריה (חד"ש), טען בדיון כי המצב הקיים כיום מעוות, "היחס בין רופא למטופל צריך להיות מושתת על אמון הדדי ולא על חשדנות. הרופא אינו "מלשינון". בעידן של טכנולוגיה מתקדמת, יכול מוסד כמו קופת חולים להיכנס לתיק ולדווח במקום הרופא".

במהלך הדיון, ציינה ידידה רזלן, ראש תחום תקינה בנהיגה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כי בכל חודש נפסלים בממוצע 15 רישיונות נהיגה בשל בעיות ראייה חמורות (כושר ראייה שאינו עולה על 30%). לטענתה, המצב כיום, בו רופאי משפחה המכירים היטב את המטופל מעבירים דיווח על אי כשירות, הוא משביע רצון.

פרופ' אבינועם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית אמר בדיון, "מטופלים משקרים ומאיימים על רופאים שלא ידווחו על מחלות ונוהגים באלימות כלפיהם. כתוצאה מכך יש על הכביש נהגים לא מאוזנים. יש להעביר את אחריות הדיווח על כתפי החולה. הרופא לא צריך להיות זרוע של החוק, זו פגיעה קשה מאוד ביחסי רופא –חולה, שגורמת לנטישת רופאים ונזק כלכלי עבורם".

סנ"צ נועם ביגנסקי, ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה במשטרת ישראל, טען כי אין להשית את אחריות הדיווח על הנהגים עצמם: "הם ישקרו ולא ידווחו".

הוא הדגיש כי אין ביכולתה של המשטרה לנהל חקירה רפואית בכל מקרה של תאונת דרכים, שכן הדבר ייצור סרבול רב בשל הצורך להוציא צווי בית משפט.

ח"כ אגבאריה סיכם את הדיון ואמר כי על משרדי הממשלה וקופות החולים לדווח לוועדת הבריאות של הכנסת בתוך 3 חודשים על אפשרויות נוספות למסירת דיווח על מחלות של נהגים העשוי לפסול את רישיון הנהיגה שלהם, למעט דיווח רופא מטפל.