להגן. ביניש
להגן. בינישפלאש 90

בטקס המרכזי לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שנערך (יום ו) במכון משואה ללימודי השואה, אמר שגריר ארה"ב, דניאל שפירו כי "אסור לנו להרשות לרצח עם נוסף להתרחש כנגד העם היהודי או כל עם אחר. ואנחנו צריכים לקחת ברצינות את אלו אשר מאיימים בכך. יש לנו את האחריות ללמוד וללמד את לקחי השואה ולמנוע ממנה להתרחש מחדש אי פעם. יש לנו את האחריות לא לשתוק יותר".

את הטקס אשר נערך בהשתתפות 70 שגרירים זרים ואנשי הסגל הדיפלומטי הבכיר, פתחה מקהלת ילדי בית הספר רוגוזין ביאליק. במהלכו, נשאה דברים נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש אשר אמרה כי "במשך שנים רבות, מדינות מסביב לעולם התעלמו מזוועות השואה. במהלך אותם ימים העולם ברובו בחר לעצום את עיניו אל מול הרצח השיטתי של מליוני יהודי ומאות אלפים של קורבנות אחרים. ההשפעה האמיתית של השואה הוכרה רק שנים אחרי האירועים הנוראים. האו"ם הכיר ב27 בינואר כיום הזיכרון הבינלאומי לשואה רק בשנת 2005, שישים שנים אחרי שהעולם נחשף לזוועות שהתרחשו במחנה המוות אשוויץ."

במהלך נאומה, סיפרה השופטת בייניש, על בני משפחתה שנותרו בפולין ונספו בשואה "ברמה האישית, איני יכולה לדבר בטקס זיכרון מבלי להזכיר את משפחתי שלי. נולדתי בישראל בזמן שהשואה התחוללה באירופה. סבי, סבתי ודודתי הצליחו לשלוח מכתב ברכה להורי לרגל הולדתי, שבועות לפני שנרצחו על ידי הנאצים". בייניש הוסיפה ואמרה "רק בשנה שעברה הצלחתי לאזור אומץ לבקר בפולין בפעם הראשונה, ולהתעמת עם ההיסטוריה שלנו בביקור מאוד אמוציונלי. רק כאשר ביקרתי באושוויץ-בירקנאו וטרבלינקה, הבנתי כי כל מה שקראתי ולמדתי עליו אינו משתווה לרושם ולאימפקט שיש בכאשר מתבוננים במקור ראשון בשרידים של הזוועות".

שגריר ארה"ב, שפירו, התייחס בנאומו באתר ההתייחדות ובמעמד הנחת הזרים כי, "ביום זה אנחנו מזכירים לעצמנו כי אנחנו לא יכולים, ואסור לנו להתעלם מאירועים של השמדת עם ורצח המוני בקרב האנושות. למרות ההצהרות של הקהילה הבינלאומית למנוע זוועות כאלו, אנו ממשיכים להיות עדים לרציחות המוניות והשמדות עם. מליונים ברחבי העולם, מקמבודיה, בוסניה, רואנדה, דרפור ומקומות אחרים נפלו קורבן לרצח עם".

שפירו, הוסיף ואמר כי "לצערנו אנו חיים בעידן בו יש כאלו אשר מכחישים את השואה ואפילו מאיימים באחת נוספת. אנו חיים בתקופה של צמיחת לאומיות קיצונית וקהילות מקוטבות שם צומחים ומטופחים היסודות של האלימות. החדשות היומיומיות מזכירות לנו ללא הרף כי השמדת עם, אנטישמיות, חוסר סובלנות דתית או אתנית, שנאת זרים, הפליה, קנאות והכחשת השואה, נמצאים כאן יותר מתמיד. אבל -  עם ישראל חי!. מה ששונה היום הוא שלעם היהודי יש מקום משל עצמו, מדינת ישראל, חופשי וחזקה ויכולה להגן על עצמה. ולמדינת ישראל יש את ארה"ב ומדינות ידידות אחרות רבות אשר מחוייבות עמוקות לבטחונה. יחדיו, אנו יכולים וחייבים לעבוד על מנת להבטיח כי האיומים של שואה חדשה לא יתגשמו אף פעם".

טקס הזיכרון, נערך במעמד שגרירים והסגל הדיפלומטי הבכיר ובהשתתפות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, סמנכ"ל משרד החוץ, פנחס אביבי, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר אריק כרמון, שגריר ארה"ב דניאל שפירו, נציג האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי ויו"ר משואה, שרגא מילשטיין. בין השגרירים והסגל הדיפלומטי: ארה"ב, האיחוד האירופי, האו"ם, בריטניה, צרפת, אוסטרליה, פולין, גרמניה, דנמרק, סגן שגריר תורכיה, סגן שגריר מצרים, שוויץ, רומניה, אירלנד, קרואטיה, בוסניה הרצגובינה, ספרד, שבדיה, הפיליפינים ותאילנד