עובר למיזם הבא. לנדאו
עובר למיזם הבא. לנדאופלאש 90
שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, הנחה היום (ראשון') את חברת החשמל לקדם את ביצוע הנחתו של כבל תת-ימי לאספקת חשמל ולהכין נוסח הסכם הבנות (MOU) לחתימה מול חברת DEH QUANTUM ENERGY, אשר נשלטת ע"י חברת החשמל היוונית, בנק קפריסין וחברה יזמית פרטית.

בעקבות הנחיית השר, צפויות החברות הישראלית והקפריסאית לחתום על ההסכם בתוך שבועות בודדים. הדבר יאפשר לישראל לבצע בחינת היתכנות (Feasibility Study) לפרויקט. אם הכול יתקדם כמתוכנן, ניתן יהיה להציג את הפרויקט לאישור ממשלות ישראל וקפריסין עוד במהלך שנת 2012.

במהלך ישיבה שכינס היום השר הציגו בפניו אנשי חברת החשמל את עיקרי הנתונים של הפרויקט: מדובר בכבל חשמלי תת-ימי, אשר יונח לאורך כ-270 ק"מ ויחבר אנרגטית את ישראל וקפריסין. הכבל, אשר יוטמן בעומק של כ-2,000 מטר מתחת לפני הים, צפוי לאפשר הזרמת חשמל דו-כיוונית בקיבולת של עד MW2000, ויהיה בין הגדולים מסוגו בעולם. חיבור זה יתווסף לכבל נוסף, באורך של כ-600 ק"מ, אשר יחבר בין קפריסין לכריתים, וייצור למעשה את הקשר בין ישראל ליבשת אירופה. הסכם הבנות (MOU) להנחתו כבר נחתם לאחרונה בין קפריסין ויוון.

עלות הפרויקט כולו (ישראל-קפריסין-כריתים), מוערכת בכ-1.5 מיליארד יורו, כאשר המקטע שבין ישראל לקפריסין מוערך בכחצי מיליארד יורו. התשואה הכוללת הצפויה מהפרויקט היא של כ-17.5 מיליארד יורו וההשקעה בו תוחזר, להערכת אנשי חברת חשמל, בתוך פחות מארבע שנים. יצוין לדוגמא, כי בין נורווגיה והולנד כבר קיים חיברו מסוג זה, אשר רווחיו החזירו את עלויות ההשקעה בו בתוך כשנה בלבד.

השר לנדאו החל לפעול למען חיבור שתי המדינות בכבל תת-ימי בנובמבר האחרון, כאשר בביקורו המשותף עם הנשיא פרס בקפריסין, שוחח על כך עם שרת המסחר, התעשייה והתיירות של קפריסין, פרקסואלה אנטוניאדו. בשבוע שעבר, הגיעה השרה הקפריסאית לביקור בזק בישראל ודנה עם השר בדרכים לקידום הפרויקט.

השר לנדאו אמר כי "מדובר על מהלך שיכולה להיות לו השפעה חיובית גדולה על כלכלת ישראל, כשבראשונה בתולדותינו, נפרוץ את היותנו אי-אנרגטי, נתחבר לקפריסין ודרכה לאירופה. זוהי פריצת דרך פסיכולוגית ומדינית שתשפיע על הביטחון והיתירות האנרגטיים של מדינת ישראל. יש לנו עניין לקדם את הנושא בכל הכוח".