כביש רכב מכונית
כביש רכב מכוניתצילום: פלאש 90

האם מצלמות המהירות החדשות באמת מסייעות לשיפור הבטיחות בדרכים או שמדובר בדרך להגדיל את הכנסות המדינה? למרות הביקורת הרבה שקיימת בציבור, יחל ביום ראשון פרויקט מצלמות המהירות החדשות שעפ"י ההערכות המשרד לביטחון פנים  צפוי להכניס עם סיומו לקופת האוצר כ-900 מיליון ש"ח בשנה. האם הכסף הזה הולך לשיפור הבטיחות בדרכים? לא בהכרח.

לדברי ח"כ מאיר שטרית (קדימה), שר התחבורה לשעבר, "מידי שנה מכניסה המדינה מיליוני שקלים מכספים של קנסות ודו"חות אשר אינם מיועדים לשום מטרה ומשמשים להעשרת קופת המדינה. לצערי, אין היום שום חוק שמחייב את המדינה להשקיע את הכסף הזה חזרה כדי לשפר את הבטיחות בדרכים שזוהי הרי מטרתו האמיתית. חשוב שנהג ששילם קנס ידע שהכסף חוזר לציבור בדמות מניעת תאונות עתידיות".

לצורך הטיפול בבעיה, מקדם ח"כ שטרית בימים אלה הצעת חוק חדשה שתחייב את המדינה להפריש לפחות 25% מהכנסותיה מקנסות ודו"חות – לתיקון תשתיות וליקויי בטיחות בדרכים. הצעת החוק, שצפויה לעורר את התנגדות בקרב גורמים במשרד האוצר, מבקשת להפנות סכום שמוערך ב-250 מיליון ש"ח חזרה לציבור בכדי לפעול למניעת תאונות בכבישי ישראל על פי המלצות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.