צילום רנטגן
צילום רנטגןבאדיבות מרכז רפואי זיו

צעיר בן 26 מצפון הארץ הגיע הבוקר (שלישי) לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת, לאחר ששאף לגרונו סיכה משרדית באורך שלושה סנטימטרים, בעת שהחזיק את הסיכה בפיו, במהלך העבודה.

הצעיר לא התלונן על כאבים ובבדיקה ראשונית, לא ניתן היה להבחין בסיכה. אך בצילום הרנטגן שנערך לצעיר נתגלה גוף זר בדרכי הנשימה.

הצעיר נצטווה לשכב ללא תנועה ובצום והועבר לחדר הניתוח להוצאת הסיכה מגרונו. לצורך הניתוח השתמשו הרופאים במכשיר ברונכוסקופ המשמש לצפייה בקנה הנשימה ובסימפונות, אשר באמצעותו ניתן גם להוציא גופים זרים. הניתוח בוצע בהרדמה מלאה וארך 40 דקות.

הצעיר יישאר להשגחה במחלקת אף אוזן גרון ובמידה וכל הבדיקות שלו יהיו תקינות ישוחרר לביתו כבר מחר.

ד"ר לאוניד ליבשיץ ממחלקת אף אוזן גרון, אשר טיפל בצעיר, אמר כי מקרים של שאיפה של גוף זר חד הינם מסוכנים ביותר משום שיש חשש שהגוף הזר ידקור באזור המיצר (החלל שבין שתי הריאות בבית החזה) המצוי בסמוך ללב, לריאות ולכלי דם גדולים, אשר ניקובם עלול לגרום לפגיעה חמורה ביותר ואף למוות.

"מקרים של שאיפה או בליעה של גוף זר חד דורשים טיפול מהיר וזהיר, משום שהם יכולים לנקב איברים שונים, לגרום לדלקות ולפגיעות חמורות", ציין ד"ר ליבשיץ, "במקרה והגוף הזר נתקע בוושט הוא עלול לנקב את הוושט או הקיבה ובמידה והוא נתקע בקנה הנשימה הוא עלול לחדור לריאות ולגרום לדימום מסכן חיים. לצעיר היה מזל שהסיכה נעצרה ולא המשיכה הלאה לריאותיו, דבר שהיה עלול לסכן את חייו".

עוד מוסיף ד"ר ליבשיץ, כי מקרים מסוג זה נפוצים בעיקר בקרב ילדים ונדיר להיתקל בהם בקרב מבוגרים, "אנו רגילים לפגוש במחלקה ילדים קטנים שבלעו או שאפו פריטים שונים, או חלקי צעצועים, אך בקרב מבוגרים מקרים כאלו נדירים. אני קורא גם לאנשים בוגרים לנהוג באחריות וזהירות, לא מומלץ לשים בפה חפצים. לעיתים כאשר עסוקים בפעילות מסוימת עלולים לשאוף אויר ולבלוע את החפץ וזה עלול להסתיים ברע".