צועדים לפערים?
צועדים לפערים?פלאש 90

תנועת 'הכל חינוך' קיימה אמש (ג') רב שיח בפייסבוק בהשתתפות הורים ואנשי הוראה מרחבי הארץ בנושא החינוך הציבורי. במהלך האירוע אמר הרב שי פירון, מנכ"ל התנועה: "אני חושש שבעקבות הרחבת החוק במתכונתו הנוכחית, הורים עשירים יממנו את הקטנת הכיתות של ילדיהם בעוד שהורים מאזורים מוחלשים לא יוכלו לעשות זאת. הפערים יתרחבו ולא יצטמצמו".

מיכל, אם מאזור המרכז, ביקשה לברר האם הרחבת החוק תשפיע בהמשך על מספר הילדים הלומדים בכיתות בביה"ס? הרב פירון השיב כי "לצערנו כרגע אין קשר בין הדברים. מספר הילדים בכיתה בישראל הוא מהגבוהים בעולם ויש להתמודד גם עם הסוגיה הזו בהקדם".

שי, אב לפעוט, אמר כי הוא מוטרד מהעובדה שהמדינה מטילה על הורים לממן יום לימודים ארוך לילדיהם. לדבריו, "במצב הקיים כיום אדם צריך להוציא מכיסו כסף רב שבאמצעותו הוא מממן את שהיית ילדיו בגן לשעות נוספות, כדי שיוכל להישאר שעות נוספות בעבודה". הרב פירון השיב לו כי "תנועת 'הכל חינוך' חושבת שמערכת החינוך חייבת להציע יום חינוך ארוך עד לשעה 16:00 לכלל ילדי ישראל כמקובל בכל המדינות המפותחות בעולם".

אתי, אם מתל אביב, הביעה חשש רב מהצפיפות, שתהיה בגני הילדים ואף קראה להורים "קומו התנערו". לקריאה זו הצטרפו הורים נוספים. הרב פירון השיב כי "זו אכן סיבה לדאגה. אנו חוששים ממצב זה ויש לפעול למניעת כיתות גדולות כל כך. המחקרים מדגישים שבגילאים אלה יש לתת יחס אישי ולעבוד בקבוצות קטנות. זה הזמן לצמצום פערים ולא להרחבתם. אני חושש מכך שבאזורים מבוססים יהיו גנים שההורים יממנו את הקטנת הכיתות ובאזורים מוחלשים - הפער ילך ויגדל".

הילה, גננת בגן פרטי, התלוננה על היחס, לו זוכות הגננות ועל הצפיפות בכיתות. הרב פירון השיב כי "גן- מגיל 3- חייב להיות מוסד חינוכי ולא מוסד המספק שירותי שמרטפות. לכן - מחד חייבים לנהוג באנושיות ולדאוג לכל הגננות אך במקביל להיטיב עם הילדים".

יפית, שלומדת הוראה לגיל הרך במכללת לוינסקי, ציינה כי "כל שינוי מעורר פחד וחשש... יהיה קשה לפתוח בפחות משנה 1,500 גנים וקשה עוד יותר להכשיר גננות חדשות. מזה אני חוששת - המהירות על חשבון האיכות". בתגובה אמר הרב פירון כי "בנתונים הקיימים- אנו מחויבים לפעול עם המציאות הקיימת. יתכן ויש מידה של צדק בטיעון אבל - עכשיו - אנו מחויבים לעשות הכל כדי להצליח. לא יעזור אם רק נבקר את המערכת הזו. עלינו לעשות הכל כדי לקדם את העניין".

בתגובה לשאלתה של אלה, שביקשה לברר האם הרחבת החוק תחייב הסמכה לגננות מגיל שלוש, השיב הרב פירון: "זהו החיסרון הגדול ביותר של התכנית החדשה. לצערי לא נקבעו מספיק מנגנוני הכשרה ראויים, שיבטיחו שהילדים שלנו יקבלו חינוך טוב".

בתום הרב שיח ציין הרב שי פירון כי "תנועת הכל חינוך תמשיך להעמיק את הקשר עם הציבור הרחב במטרה אחת בלבד- להביא לשיפור מצבה של מערכת החינוך בישראל. נהיה לפיהם ולאוזניהם של ההורים, המורים והגננות בארץ".