הפרויקט מוקפא
הפרויקט מוקפאפלאש 90

משרד הביטחון הורה להקפיא הזמנות במסגרת פרויקט טנק המרכבה ונגמ"ש המרכבה (נמ"ר). כך מדווחת מערכת אתר 'ישראל דיפנס' עשרות מפעלים המעורבים בפרויקט מכל רחבי הארץ, קיבלו הודעה כי הזמנות עבודה שכבר הועברו לחודשים הבאים - מבוטלות. להודעה יכולות להיות השלכות כלכליות משמעותיות על חברות המעורבות בייצור הטנק והנגמ"ש.

פרויקט טנק המרכבה, שכולל ייצור טנקים ועוד כמות גדולה של נגמ"שי נמ"ר (בשיתוף עם מפעל ג'נרל דינמיקס בארצות הברית) הוא מהפרויקטים הלאומיים הגדולים ביותר. הפרויקט מספק עבודה בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל בשנה למפעלים ישראליים המעורבים בהיבטים שונים שלו - החל מיצור מערכות ירי ובקרת שליטה ועד מערכות אלקטרו-אופטיקה וזחלים. מעבר לעשרות מפעלים שמעורבים בפרויקט באופן ישיר יש מאות קבלני משנה שמתפרנסים ממנו. לדברי תא"ל (מיל') אברהם בר דוד, ראש פורום התעשיות המעורבות בפרויקט, מתפרנסים ממנו באופן ישיר או עקיף כ- 6,000 אנשים בישראל.

בעבר כבר נידון עתידו של הפרויקט כמה פעמים ובמערכת הביטחון שקלו לבטל אותו או לצמצם אותו מאוד עקב קשיי תקציב, ואולם ההחלטה התבטלה, גם בגלל הצורך והביטחוני והתרומה למשק. בימים האחרונים, כך נודע, הוחלט על צמצום מיידי של עשרות אחוזים בהיקף הפרויקט ועל רקע זה בוטלו הזמנות עבודה של רכיבים וטנקים שיצורם העתידי מוטל בספק. יצויין, כי ועדת השרים לבניין הכוח של צה"ל תומכת ממילא בצמצום בהיקף ייצור נגמ"שי המרכבה, לעומת הכמות שמערכת הביטחון  התחייבה אליה בעת שנפתח פס ייצור למרכיבים מרכזיים בנגמ"ש בעיר לימה שבארצות הברית.

בקרב השרים וגם בקרב לא מעט גורמים בצה"ל יש הסבורים כי כמות הטנקים והנגמ"שים שצה"ל התכוון לייצר בעשור הקרוב היא "מוגזמת". האלוף (במיל') יפתח רון טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה,  אף קרא לנמ"ר "אוטובוס שעולה 5 מיליון דולר". במהלך רב שיח שאורגן באחרונה על ידי מערכת ישראל דיפנס, הוסיף רון טל ואמר כי "מדובר בהליכה מהירה לאחור. היה צריך לתכנן את הכלי הזה לגמרי אחרת".

על רקע מאבקי התקציב מול משרד הביטחון והצורך להפנות תקציבים לתחומים חדשים עקב אי היציבות במדינות ערב, התקבלה ההחלטה לעצור את ייצור הרכיבים לטנקים ולנגמ"שים שייצורם עדיין לא התחיל.      

על פי הנחיות משרד הביטחון, בשלב זה העבודה על הזמנות שהתקבלו כבר לפני מספר חודשים ונמצאות בשלבים מתקדמים תימשך, ואולם כל הזמנות העבודה לרכיבים חדשים שיצורם עדיין לא התחיל - מבוטלות. הקפאת הפרוייקט יכולה לעלות במקומות העבודה של אלפי עובדים ישראלים בהמשך השנה, אם ההחלטה תישאר בעינה.

רק לפני מספר חודשים החל לפעול קו ייצור של הנמ"ר בארה"ב, במטרה להגדיל את כושר הייצור ולאפשר מימון חלקי של הפרויקט בכספי סיוע, בהם ניתן לעשות שמוש רק לטובת רכש בארה"ב. טנק המרכבה מהווה את עמוד השדרה של חיל השיריון הישראלי. בשנת 2003 נכנס לייצור טנק המרכבה סימן 4, הדגם המתקדם ביותר של הטנק.

לפי מספר שבועות נחשף בישראל דיפנס כי נתגלה כשל במנועים של המרכבה סימן 4 וכי הם נוטים להתקלקל. למערכת הביטחון אין כיום מנועים תקינים עבור טנקי מרכבה 4 חדישים היוצאים מפס היצור.

הנמ"ר הוא נגמ"ש כבד המבוסס על תובת טנק המרכבה. השימוש המבצע הראשון בנמ"ר נעשה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה בחורף 2008-2009. מאז הוכנס הנמ"ר לשימוש נרחב בצה"ל.

ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה לידיעה.