מחקר: נמשכת ההסתה בספרי הלימוד ברש"פ

מכון IMPACT-SE לחקר הסובלנות והשלום בחינוך: נמשכת ההתעלמות מהשלום וחדירה של מסרים אסלאמיים רדיקאלים לתוכניות הלימודים ברש"פ.

שמעון כהן , ח' בשבט תשע"ב

מתוך ספר לימוד פלשתיני
מתוך ספר לימוד פלשתיני
מכון IMPACT-SE

נמשכת חדירה של מסרים אסלאמיים רדיקאליים וההתעלמות מעקרונות החינוך לשלום ולסובלנות בתוכניות הלימודים בבתי הספר ברשות הפלסטינית ובמרבית הספרים ממשיכים שלא לאזכר את קיומה של מדינת ישראל– כך מגלים ממצאי מעקב במכון IMPACT-SE לחקר הסובלנות והשלום בחינוך.

המעקב במכון המחקר IMPACT-SE מתבצע על פי סטנדרטים בינלאומיים ועל פי החלטות עקרוניות של ארגון אונסק"ו בתחומי החינוך, הסובלנות והשלום. המעקב חושף מגמה עקבית בספרי הלימוד הפלסטינים בהם הילד הפלסטיני הלומד גיאוגרפיה לא מוצא את המלה ישראל ולא את מדינת ישראל במפות שבספרי הלימוד שלו.

מנכ"לית מכון IMPACT-SE, היועצת החינוכית שלי שנדור אלקיים, מסרה כי על אף שהרשות הפלסטינית התקבלה כחברה בארגון אונסק"ו ומחויבת לשמור על הסטנדרטים שלו, לא ניכר שינוי בתוכניות הלימודים ברשות. שנדור אלקיים מגלה כי כבר כעת מתבררים כמה ממצאים מניטור שערכה קבוצת המחקר הפלסטינית לספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית משנת 2011. לדבריה "בולט במיוחד חדירה של המסרים האסלאמיים לתוכניות הלימוד בתחום היצירה והאומנות בבתי הספר הפלסטינים באזור רמאללה הנחשבים מתונים יחסית”. אלקיים מוסיפה וקובעת כי "הרשות הפלסטינית ממשיכה לחנך את ילדיה בגיאוגרפיה של אשליות, שבה ישראל כביכול בלתי-קיימת. למשל, בשיעורי גיאוגרפיה הרשות הפלסטינית מזגזגת בין מציאות לאשליה ויוצרת אצל תלמידיה תלישות מהמציאות”.

זאת ועוד, מגלה קבוצת המחקר של מכון IMPACT-SE, גם החינוך הפלסטיני הבלתי פורמאלי כפי שבא לידי ביטוי בעיתוני הילדים שמוציאים הרשות והחמאס מפרסמים תכנים שמערכת החינוך הרשמית הפלסטינית איננה יכולה להעביר כגון חזיונות וחלומות על חיסול ישראל במלחמה. המכון פרסם דו"ח חמור על מגזין הילדים של החמאס אל-פתח שיוצא מלאור מאז שנת 2002. שש שנים אחר כך, ביולי 2008, בסיוע מימון בינלאומי חנכה תנועת הפתח עיתון ילדים משלה, אל-זייזפונה . עיתון זה פרסם בפברואר 2011 דברי שבח להיטלר ולהרג יהודים, דבר שעורר זעם בארגון אונסק''ו שהפסיק את מימונו. עיון בדפי זייזפונה, מדגישה שנדור אלקיים, מלמד שהחומרים מגיעים לעיתון ישירות מבתי הספר הפרטיים והממשלתיים של הרשות הפלסטינית וכולל תכנים של הכחשת מדינת ישראל, דמוניזציה של הציונות, ותפארת ההקרבה והג'יהאד. כך לדוגמא הילדים הפלסטיניים מציירים את התוכן שהם לומדים בספרי הלימוד, למשל, ששטח ישראל הנו כולו פלסטיני. כך, הונחו ילדים פלסטינים לצייר על גבי מפת פלסטין חזיונית החלטת האו"מ מס' 194 משנת 1948. זאת ועוד, שלא כמו ספרי הלימוד, בזייזפונה הפלסטינים נותנים ביטוי לענייניהם השוטפים כגון החרמת מוצרים ישראלים, אכזבה מתהליך השלום ועוד.

במכון אימפקט מביעים תקווה שדברי השבח להיטלר בעיתן זייזפונה הינה נקודת שפל ומפנה, תמרור אדום לקהילה הבינלאומית, לאונסק"ו ולפלסטינים עצמם שמה שהיה לא יהיה עוד אם הם מבקשים הכרה של אונסק"ו ברשות.

מנכלי"ת מכון אימפקט ס.א. מציינת כי בכוונת המכון להמשיך לעקוב אחר התכנים של המגזין זייזפונה עם או בלי מימון של אונסקו, בשל חשיבותו כאשנב או מראה למערכת החינוך הפלסטינית.