האורח המודאג ומארחו
האורח המודאג ומארחומארק ניימן\לע"מ

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, פתח ביקור בישראל בפגישת עבודה מדינית עם נשיא המדינה שמעון פרס ומיד לאחריה ערכו השניים מסיבת עיתונאים משותפת. בנושא האיראני אמר מזכ"ל האו"ם "אני מודאג מהדו"ח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. עודדתי את הרשויות האיראניות להוכיח שתוכנית הגרעין האיראנית היא למטרות אזרחיות בלבד, אך איראן עדיין לא שכנעה בכך את הקהילה הבינלאומית. אנו מעוניינים לפתור את הסוגיה בדרכי שלום ובאמצעות דיאלוג דיפלומטי. אני קורא לאיראן לפתוח בדיאלוג וסבור כי אין אלטרנטיבה להשגת פתרון אלא רק בדרכי שלום".

נשיא המדינה הדגיש כי "בתקופה זו יש לאו"ם תפקיד מכריע במלחמה נגד הטרור העולמי שבראשו עומדת איראן . אף מדינה אינה חסינה מטרור – לא ארה"ב, לא מדינות באירופה ולא במזרח התיכון. ישראל מברכת על הסנקציות אך הן לבדן אינן מספיקות. "אמר הנשיא "יש לפעול ביד נחושה ולמנוע מאיראן לבנות פצצה גרעינית להשמדה המונית. אני מצפה" אמר הנשיא "כי הקהילה הבינלאומית לא תסיר שום אופציה מהשולחן ותפעל בנחישות למנוע מאיראן לבנות פצצה גרעינית! איראן מממנת ובונה את הטרור, אנו עדים למשלוחי נשק וטילים המגיעים ישירות מטהרן לעזה ומתקבלים על ידי החמאס ושיירות נשק המגיעות היישר לחיזבאללה בלבנון ואף לסוריה. על כל אומות העולם לעמוד כחומה בצורה מול איראן." הדגיש נשיא המדינה.

פרס התייחס למצב הגאופוליטי באזורנו ואמר כי "ישראל תומכת בעתיד של שינוי בעולם הערבי שסביבנו, אך צריך לודא כי השינוי הוא שינוי של חופש, חירות ורווחה כלכלית ולא כפי שניראה עתה שינוי לטובת קיצוניות דתית, הגבלת החופש והדמוקרטיה והעמקת העוני. לישראל אין חלק באביב הערבי, אך מוטלת עלינו החובה לקדם שלום באיזור על פי עקרון שתי המדינות לשני העמים. עקרון זה זוכה לרוב מוחלט בחברה הישראלית." אמר הנשיא והוסיף "ישראל מאפשרת לרשות הפלשתינאית לבנות תשתית להקמת מדינה פלשתינאית הלכה למעשה כולל בניית כוח של 15,000 אנשי בטחון הפנים של הרשות הפלשתינאית הנלחמים בטרור ושומרים על הסדר.כנשיא המדינה וכאדם שכל חייו נלחם למען השלום ברור לי ולבני עמי כי יש לקדם כמה שיותר מהר משא ומתן רציני ומעמיק שיתמקד בסוגיית הביטחון והגבולות ויתקיים הרחק מאור הזרקורים. זהו אינטרס של שני הצדדים ויש לפעול ביתר שאת כדי לממשו".

מזכ"ל האו"ם אמר לנשיא בפגישתם "זהו כבוד גדול עבורי לבקר בישראל וביקורי הרביעי כאן משמעותי מאוד מאחר שהוא מתקיים בזמן קריטי כשמסביבנו נידונות סוגיות דרמטיות וכבדות משקל. שנינו חולקים דאגה משותפת כיצד להביא שלום ויציבות לאיזור. לצערי חזון שתי המדינות לשני העמים עדיין אינו מתקיים בשטח והשאלה היא כיצד מייצרים מחדש תנאים שיניעו את תהליך השלום ויקדמו דמוקרטיזציה באיזור. אני מקווה שבביקורי זה אוכל לתרום את תרומתי לנושאים אלו. בכוונתי להעביר מסר דומה היום בערב לאבו מאזן ולקרוא לשני הצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן. אין מנוס מקיומן של שיחות ישירות אמר באן קי מון. יש לייצר חזון מדיני לצד מחוות של רצון טוב משני הצדדים ולהימנע מפרובוקציות שליליות".

"אני מבטיח לך "אמר באן קי מון לנשיא כי "אני פועל ומדבר בטון עקבי וברור בכל הקשור לאיראן, לחמאס בעזה ולנעשה בסוריה."

בנושא הסורי הדגיש באן "אנו דנים ברצינות בנושא הסורי. אני יודע כי במועצת הביטחון מבינים את דחיפות הנושא ומקווה שיינקטו הצעדים הנחוצים. ככל שעובר הזמן יותר אנשים חפים מפשע משלמים בחייהם. על האלימות בסוריה להיפסק. הזמן אינו פועל לטובתנו ולא נוכל להמתין לסיום התהליך הפוליטי. אני מקווה כי מועצת הביטחון תנקוט את הצעדים ההכרחיים המתבקשים".

בנושא הסורי אמר הנשיא פרס: "כשאני רואה אנשים נרצחים באמצע הרחוב, זו טרגדיה אנושית ממדרגה ראשונה. אני מצדיע לאומץ לבם ולנחישותו של העם הסורי הנלחם על חירותו. אני מכבד את הליגה הערבית על התערבותה בנעשה בסוריה ומביע תקווה כי מועצת הביטחון תקבל החלטה נכונה מאחר ואין הגיון בהמשך המצב הקיים, בהמשך הרצח וההרג. אני אומר זאת כאדם ולא רק כישראלי".