סטנלי פישר
סטנלי פישרצילום: פלאש 90

נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, הכעיס אחר הצהריים (רביעי) את הציבור החרדי לאחר שנשא דבר בכנס הרצלייה ובמהלכם הסביר כי במגזר החרדי היקפי העוני גדולים וקרא לציבור להמשיך ולהשתלב בשוק העבודה.

"הנתונים מראים, באופן לא מפתיע, שהעוני נפוץ אצל משפחות גדולות, שההסתברות לעוני גדולה יותר אם שני ההורים לא עובדים, ושהעוני פוחת עם הגידול בהשכלה. הנתונים מראים גם על היקפי עוני גדולים מאוד, שהולכים ועולים, בקרב האוכלוסיה הערבית והחרדית", אמר פישר.

"העוני בקרב אוכלוסיות אלו גדול בגלל שיעור ההשתתפות הנמוך של אוכלוסיות אלו בכח העבודה, ואני סבור שמצב זה אינו בר קיימא. המצב מדאיג במיוחד כשמסתכלים על המגמות הדמוגרפיות: שיעור הריבוי של האוכלוסיה הערבית והחרדית גבוה בהרבה מזה של האוכלוסיה היהודית הלא חרדית, וחלקן של אוכלוסיות אלו באוכלוסיה הכללית הולך וגדל. אצל הערבים או עדים לירידה מסויימת בקצב הגידול של האוכלוסיה, אבל אצל החרדים דווקא להיפך".

פישר הדגיש "ברצוני לציין שאני מאוד מעריך את הציבור החרדי, אבל עליי לומר שהמשך הגידול בחלקה של האוכלוסיה אשר איננה משתתפת בכח העבודה לא יכול להימשך לנצח, ולכן הוא יהיה חייב להיעצר. אנו עדים למגמות חיוביות – אנו עדים למשל לשינוי אצל החרדים, שבא לידי ביטוי בעובדה שכיום יש כבר 6000 סטודנטים חרדים במכללות. במגזר הערב ישנה מגמה של הקמת עסקים עצמאיים, גם ללא סיוע ממשלתי.   

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, הגיב על דברי הנגיד ואמר "אני חולק לחלוטין על נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, הראיה שלו בכל נושאי החיים היא אך ורק מבחינה כלכלית וזוהי ראיה מוטעית לחלוטין, כך הייתה מדיניותו בנושא של הדיור והמשכנתאות, כך הייתה עמדתו בנושא של השירותים החברתיים שהממשלה מחויבת לאזרחיה, וכך זה בנושא של משפחות ברוכות ילדים בציבור החרדי אשר חיים חיי משפחה מאושרים ברווחה רוחנית, וכל ילד מקבל את היחס המלא, את החינוך ואת האהבה המושלמת מהוריו, מה שלא קורה תמיד במשפחות במגזרים אחרים בהם יש מספר ילדים קטן. הנגיד פישר צריך לדעת שהעולם לא נבחן דרך החור שבגרוש, אלא בחיים ערכיים ומוסריים. כל ילד שנולד במשפחה הוא עולם מלא של אושר ושמחת חיים".

דובר בנק ישראל, ד"ר יוסי סעדון, הדגיש בשיחה עם ערוץ 7 כי לנגיד לא הייתה כל כוונה לפגוע בציבור החרדי אלא להמשיך ולעודד אותו להשתלב בשוק העבודה אחרת העוני במגזר יילך ויגדל - מצב שיזיק קשות לכלכלה הישראלית.