אילוסטרציה
אילוסטרציהויקיפדיה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגיש הבוקר לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום תקדימי וראשון בישראל באשמת נטישת בעל חיים.

כתב האישום הוגש נגד סקר מיימון, בשנות ה- 40 לחייו מעוספיא, הנאשם בנטישת כלבתו, בניגוד לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), תשנ"ד – 1994.

על פי הנתונים הרשמיים של משרד החקלאות, בישראל ננטשים מדי שנה כ-50 אלף כלבים. על פי אומדן לא רשמי, המדובר בכ-100 אלף כלבים(!), רובם מוצאים את מותם. תופעת נטישת הכלבים העצובה היא סמן המלמד על ערכים תרבותיים. על פי חוק צער בעלי חיים, מרגע שמחליטים לקחת חיית מחמד הביתה, על הבעלים מוטלת האחריות המלאה לטיפול בחיית המחמד.

בפועל, אנו עדים לתופעה עצובה של נטישת כלבים, בהם מקרים מחרידים של נטישת כלבים באזור שדה תעופה בתקופות החגים בהם רבים נוסעים לחו"ל, נטישת חיות מחמד בפנסיונים של כלבים והשלכתם מעבר לגדרות המתקנים, נטישת כלבים בתקופות של מתיחות ביטחונית ועוד. באמצעות כתב אישום תקדימי זה, שמהווה עבור המשרד סנונית ראשונה לקראת אלו שיגיעו בהמשך, מקווה משרד החקלאות למגר את התופעה.

על פי כתב האישום, במהלך חודש ספטמבר 2011, נטש הנאשם את כלבתו באזור בית אורן. הנאשם רכש את הכלבה, במועד שאינו ידוע, והחזיק אותה בביתו בעוספיא. לאחר נטישת הכלבה, היא שוטטה באזור בית אורן ונלכדה במלכודת ללכידת תנים. הכלבה חולצה מהמלכודת והועברה למתקני עמותת חיות מחמד.

במתקני העמותה נבדקה הכלבה על ידי וטרינר אשר מצא כי יש לה שבב, ובהתאם, בעלים.

במעשיו האמורים, נטש הנאשם את כלבתו, שנמצאה בבעלותו ובאחריותו שלא כדין. העונש המרבי הקבוע בחוק בגין עבירות נטישת בעלי חיים הוא שנת מאסר או קנס של 76,500 ₪.