עץ נחל
עץ נחלהוצאת ספריית בית אל

עם בואו של ט"ו בשבט מדברים רבות על הזהירות מהתולעים בפירות היבשים, על הנטיעות ברחבי הארץ ועל אכילת הפירות.

בספר חדש, 'ט"וב הארץ' אשר מלא וגדוש בתוכן ובעיצוב מאיר עיניים על גבי דפי כרומו, ניתן למצוא בהרחבה על מהותו של יום ועל עניינו של כל פרי ופרי.

את הספר שיוצא לאור על ידי ספריית בית אל, חיבר ראש הגרעין ובית המדרש 'אורות נתניה' בנתניה, הרב נתנאל בן ציון יוסיפון. הרב יוסיפון שהגה לפני מספר שנים את הרעיון לשווק לציבור הרחב, לקראת ראש השנה לאילנות, פירות על טהרת ארץ ישראל, הוציא השנה לאור את הספר שהוא 'אחיה התאום' כהגדרתו, של הפירות.

אם נרצה להוציא מתוך הספר משפט המסכם את מעלתם של פירות ארץ ישראל, נוכל לקחת את המשפט: "כשהאדם אוכל מפירות חוץ לארץ , אדמתה הטמאה הופכת לחלק ממנו , חס וחלילה , ולעומת זאת היהודי האוכל מפירות ארצנו הקדושה, זוכה שקדושת האדמה תמסך בדמו".

הספר מחולק לשבעה פרקים. החלק הראשון הוא החלק ה'גשמי' - 'סדר טו' בשבט' בו יש פסוקים, מדרשים ורעיונות על ארץ ישראל ופירותיה.

בחלק זה עובר הרב יוסיפון מילה מילה בפסוק של שבעת המינים, מביא פסוקים הקשורים לפרי ולאחר מכן רעיונות רוחניים על הפירות וסיפורי אדמו"רים. אך אם בשבעת המינים אנו עוסקים, אז אי אפשר שלא להביא גם כמה מילים על הפרי היחיד של ארבעת המינים – האתרוג. אה, וגם תפילת הבן איש חי על האילנות.

החלק השני עוסק במהות הרוחנית של היום וכמו שאמר המחבר לערוץ 7, "בארץ ישראל לומדים את הרוח מתוך החומר ואת החומר מתוך הרוח". החלק השלישי עוסק גם הוא במהות הרוחנית אך מתמקד בפירות.

בפרקים הבאים מביא המחבר סיפורים רבים מגדולי ישראל בכל הדורות, המרחיבים על גדולת מעלתה של ארץ ישראל ופירותיה.

בסיומו של הספר, נוסף פרק מיוחד של הלכות החג על פי פסקי הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שכידוע דיבר רבות על מעלתה של ארץ ישראל והיה מאוהביה והלוחמים למענה.

בהחלט עונג גדול לקרוא בספר החדש והצבעוני. סוף סוף ניתן ללמוד, בצורה פשוטה ומובנת, את מה שגדולי ישראל המקובלים, כתבו על מהותו של יום זה.