פאטמה מאסאלחה, ואמה אמל, אתמול ברמב"ם
פאטמה מאסאלחה, ואמה אמל, אתמול ברמב"םצילום: פיוטר פליטר
עד אתמול (ראשון), הבית היחיד שפאטמה הכירה היה בית החולים לילדים ברמב"ם, בו היא מאושפזת מאז לידתה. הסיבה: פאטמה נולדה עם מום נדיר יחסית בושט שלה והוא מחולק לשניים, עם פער גדול בין שני החלקים, מה שלא מאפשר לבלוע רוק או לאכול דבר דרך הפה.

למום שמכונה בעגה המקצועית "איטמות של הושט" יש ביטויים וצורות שונות והוא מופיע בילוד אחד מתוך 5,000. המום ממנו פאטמה סובלת הוא נדיר אף יותר, ומתוך אלו הנולדים עם מומים של איטמות בושט, רק 2% סובלים מהבעיה איתה פאטמה נולדה.

במהלך שבעת החודשים האחרונים עברה פאטמה מספר פרוצדורות וניתוחים לתיקון המום המולד, כאשר בסופם יכולה הפעוטה לאכול דרך הפה.

לדבריה של ד"ר לילי היערי, מ"מ מנהל מחלקת כירורגית ילדים ברמב"ם, בה פאטמה שהתה חודשים ארוכים, הבעיה ממנה סבלה הפעוטה, היוותה אתגר לא פשוט לרופאים המטפלים. "בשלב הראשון לטיפול, כאשר פאטמה נולדה, פתחנו פתח בקיבה לצורך הזנה באמצעות צינור ובנוסף ביצענו שאיבה מתמדת של הרוק מפיה באמצעות צינור אחר", מסבירה ד"ר היערי, "המטרה שלנו היתה לנסות לשמר את הושט של פאטמה ולהימנע מאלטרנטיבות כמו חיבור של הקיבה או המעי הגס במקום הושט הטבעי. אך מכיוון שמדובר במקרה מורכב זה לא היה פשוט. הפער בין גדמי הושט של פאטמה היה גדול, כאשר החלק התחתון מבניהם היה מאוד קטן. כמעט ולא קיים".

בגיל שלושה חודשים עברה פאטמה את הניתוח הראשון לתיקון המום איתו נולדה. במשך ארבע וחצי שעות ביצעו הרופאים, ד"ר ארקדי וצ'יאן, רופא בכיר במחלקה לכירורגית ילדים, וד"ר לילי היערי ניתוח בגישה משולבת כשהם מנתחים את פאטמה דרך חלל הבטן ודרך בית החזה, במסגרת אותו הליך ניתוחי. באמצעות ניתוח זעיר פולשני (לפרוסקופיה) המבוצע בעזרת החדרת מצלמה דרך מספר קטן של חתכים זעירים, הזיזו את החלק התחתון של הושט עם הקיבה, דרך חלל הבטן, מעבר לסרעפת. במקביל, בגישה זעיר פולשנית דרך בית החזה, הזיזו את החלק העליון של הושט, כשהמטרה הייתה לקרב את שני חלקי הושט עד כמה שניתן. לבסוף, שני החלקים הוצמדו זה לזה בתפרים ולקצותיהם הוחדרו מגנטים כדי לשמור על מתח בין שולי הגדמים.

חודשיים לאחר מכן, כשפאטמה גדלה מעט, ואיתה גם הושט שלה, ביצעו ד"ר וצ'יאן וד"ר היערי ניתוח חוזר שבמהלכו נעשתה השקה של שני גדמי הושט. בכך למעשה הושלם החיבור ונוצרה המשכיות החלל לאורך כל הושט. "אנחנו נתקלים במקרה כזה פעם בעשר שנים", אומר דר' וצ'יאן, "אולם לא רק המקרה היה יוצא דופן, אלא גם הטיפול. זוהי הפעם הראשונה בארץ שמום כזה נותח ללא פתיחה מלאה של הבטן והחזה, ואחד המקרים הבודדים בעולם". הטיפול בפאטמה הוא רב-תחומי והוא התאפשר הודות לשיתוף פעולה בין מחלקת כירורגית ילדים, טיפול נמרץ ילדים, מחלקת גסטרו ילדים, מחלקת הרדמה, מחלקת דימות רפואית וגורמים נוספים בביה"ח לילדים ברמב"ם. כל אלו ימשיכו ללוות אותה בביקורות ובטיפולים משמרים.

בשבועיים האחרונים, הצליחה פאטמה הקטנה לסגור עוד כמה פערים והיא החלה לאכול דרך הפה. משהסתיים תהליך הטיפול הארוך, אמל מאסאלחה (בת 21 מדאבוריה), אמה של פאטמה, לא הצליחה להסתיר את התרגשותה כשהיא ארזה את חפציה של בתה הבכורה והכינה אותה ליציאה הראשונה שלה הביתה מבית החולים. "כבר בסקירות ההיריון הבנו שיש בעיה וכשנכנסתי ללידה ידעתי שהיא תוביל לאשפוז של התינוקת, אבל אף פעם לא דמיינתי שזה ימשך שבעה חודשים", מספרת אמל, "אני לא מאמינה שאנחנו חוזרים הביתה. אני מלאת אושר. יש הרבה דברים שפאטמה לא הספיקה לעשות ואני מאוד שמחה שעכשיו שנוכל לעשות את כל הדברים הללו יחד".

אחרי שבעה חודשים, אמל ופאטמה הקטנה הפכו להיות חלק ממשפחת מחלקת כירורגית ילדים. הפעוטה החייכנית, שהפכה לדיירת קבע במחלקה בחודשים האחרונים, נכנסה לליבם של חברי הצוות הרפואי, והפרידה מהשתיים אתמול, הפכה לאירוע מרגש עבור כולם. אחת האחיות סיפרה שבכל פעם שפאטמה הייתה נכנסת לניתוח מסובך עם סיכונים, היא הייתה מבקשת מילדיה החיילים שיתפללו עבור הילדה הקטנה. "נוצר קשר מאוד מיוחד עם המחלקה", אמרה אחות במחלקה, "היא הילדה של כולם וכולנו התאהבנו בה. אמל בעצמה צעירה והצוות מאוד תמך בה ועזר לה. עברנו ביחד הרבה ואנחנו חושבים עליהן כל הזמן".