חברת החשמל. להוזיל מחירים
חברת החשמל. להוזיל מחיריםפלאש 90

תושבי דליית אל כרמל ועוספיא אינם מחוברים לחשמל בשל סחבת משרד הפנים באישור תוכניות המתאר והתוכניות המפורטות ביישובים אלה.

חברי הכנסת מגלי והבה ושי חרמש יזמו דיון בוועדת הכספים של הכנסת, מתוך הבנה שבכוחה להביא את הבשורה לתושבים ולשים קץ לתופעת הגנראטורים המסוכנים, המהווים עבור התושבים תחליף קטלני לחיבור החשמל בבתיהם. חברי ועדת הכספים הציבו אולטימאטום בפני משרד הפנים: "אם תוך חודש לא יימצא פתרון ביניים – תישארו בלי תקציבים".

חברי הכנסת מגלי והבה ושי חרמש גייסו את ועדת הכספים של הכנסת להפעלת לחץ על משרד הפנים לזרז את הליכי התכנון והבנייה ביישובים דליית אל כרמל ועוספיא, שמזה שנים אינם יכולים להתחבר לרשת החשמל, בשל העיכוב הרב בהסדרת תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות ביישובים אלה. בדיון נכחו נציגי משרד הפנים והתשתיות, חברת החשמל, הרשות לשירותים ציבוריים וחשמל, ראשי המועצות המקומיות דליית אל כרמל ועוספיא בליווי חברי המועצה והעמותה להגנה על זכויות הדרוזים בישראל.

ח"כ מגלי והבה, המלווה את סוגיית חיבורי החשמל ביישובים הדרוזים ונרתם לקידומה בוועדות הכנסת השונות, אמר כי אזלת ידה של המדינה בעיכוב תוכניות המתאר, מחייבת אותה לשאת באחריות ולתת מענה מיידי לאוכלוסיה המונה למעלה מאלף בתי אב, אשר הזכות הבסיסית להתחבר לרשת החשמל, נמנעת מהם שנים. "אני לא רוצה להסתכל בעיניו של אף אזרח שנתון מדי יום בסכנת חיים כשנאלץ לחבר את ביתו לגנראטור קטלני, בגלל חוסר טיפול שלטוני. המדינה חייבת למצוא פתרון ביניים שייתן מענה סטטוטורי לאותם תושבים, עד לגמר הליכי התכנון בדליית אל כרמל ועוספיא", טען.

חברי הכנסת שי חרמש וחמד עמאר שהשתתפו בדיון הצטרפו לקריאה לקדם את הפתרון בדמות הוראת השעה, שתאפשר את חיבורם הזמני של התושבים לרשת החשמל באמצעות חברת החשמל.

ראש מועצת עוספיא וג'י כיוף הזכיר את המשפחה שנספתה במהלך אסון השריפה בכרמל כתוצאה משאיפת גז רעיל מהגנרטור ששימש לצורך אספקת החשמל בביתם וקרא לוועדה להוכיח את כוחה של כנסת ישראל לשים קץ לתופעת הגנראטורים ובכך למנוע מבעוד מועד את האסון הבא. לדבריו, "מספרם הרב של התושבים שאינם מחוברים לחשמל, מעיד כי מדובר בבעיה אמיתית שנובעת מהיעדר תכנון", אמר והוסיף כי הפתרון לבעיה נעוץ בהצעתו של שר התשתיות לשעבר עו"ד משה שחל, לחוקק הוראת שעה מכוח חוק הבטיחות בחשמל ובכך לאפשר את חיבורם של הבתים הנמצאים באדמות שמיועדות לבנייה פרטית לרשת החשמל.

ראש מועצת דליית אל כרמל, כרמל נסראלדין, תיאר את המצב הקשה בכפרים ואמר כי ישנן 596 בתי אב בדליית אל כרמל ועוד כחמש מאות בעוספיא שמחוברים לחשמל באופן פיראטי המסכן את התושבים.

"ועדת הכספים צריכה להיות המצליף שימנע תקציבים מהממשלה עד שתיאות לקדם את הבעיה האקוטית של חיבורי תושבי דליה ועוספיא לרשת החשמל, בדומה לנעשה בבית אורן".

סגן מתכננת מחוז חיפה רונן סגל אמר לוועדה כי בימים אלה מתבצע סקר מטעם הממונה על המחוז הממפה את המבנים בדליית אל כרמל ועוספיא וצפוי להסתיים בעוד כשלושה חודשים.

נציגי חברת החשמל אמרו בדיון כי הם תומכים בשינוי החוק שיאפשר לחבר את הבתים באמצעות טופס 4, שכן הדבר משתלם לחברת החשמל גם בטיחותית וגם עסקית וכי הבעיה נעוצה במשרד הפנים.

יו"ר עמותת "אלסדק" להגנה על זכויות הדרוזים בישראל, אמין זאהר, הזכיר את הפרוטוקול מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה שהתכנסה בשנת 2002, במהלכה התייחס יו"ר הוועדה דאז, ח"כ הרב משה גפני, למצוקת התכנון בדליית אל כרמל ועוספיא ונתן הוראה לזרז את הליכי התכנון ולפתור את בעיית החשמל ביישובים אלה.

בסיכומה של הישיבה הטילה הועדה בראשותו של ח"כ ציון פיניאן על מתכנן המחוז במשרד הפנים להיפגש עם ראשי הרשויות המקומיות של דליית אל כרמל ועוספיא, על מנת לאתר פתרון ביניים שיאפשר את חיבורם הזמני של התושבים לרשת החשמל, עד להשלמת תוכניות המתאר. המסקנות שיגובשו יובאו בפני ועדת הכספים, אשר תתכנס תוך חודש ימים לישיבת מעקב בנושא ובמידה ולא יימצא פתרון מיידי לסוגיה, תנקוט הוועדה בסנקציות כלפי משרד הפנים.