מפנים ומופקרים
מפנים ומופקריםפלאש 90

בימים אלה מתנהלת מערכה משפטית כנגד פקד אילן מלכא, קצין הנוער של מרחב שומרון. שהשתתף לפני כשנה וחצי באכיפת צו הקפאה של בנייה בלתי חוקית ביצהר.

במהלך העימותים עם השוטרים שכבו אז שני מתיישבים מתחת לניידת כדי למנוע את מעצר חבריהם.פקד אילן מלכא, קצין הנוער של מרחב שומרון, היה אחד הקצינים שהתעמתו עם המתנחלים במקום. בניסיון לשכנע את אחד המתנחלים מתחת לניידת לפנות את הדרך לשוטרים, הוא תועד כשהוא מזהיר אותו בהתאם לנהלים. לאחר שסירב, ריסס גז פלפל בפניו.

במקרה זה פעל פקד מלכא על פי הנהלים, אבל דקה אחר כך הוא תועד מתיז גז פלפל בשנית בפניו של מתנחל עצור, ללא כל סיבה נראית לעין. עכשיו הוגש נגדו כתב אישום.

פרקליטו של פקד אילן מלכא, עו"ד בני כץ, אומר לערוץ 7 שהוא מצטער לומר שהמשטרה מפקירה את לוחמיה, "כשיש הפרות סדר, והתנהגות שמבטלת את סמכות המשטרה וכשמסביבך מבעירים צמיגים ושוכבים מתחת לניידת, אתה כשוטר חש מאוים. אתה רואה המונים יורדים אליך מהגבעות ומונעים ממך לפנות ניידת. במקרים כאלה כשנוצרת כזאת אנדרלמוסיה השוטרים נאלצים להשתמש גם בכוח".

עו"ד כץ טוען שלא ייתכן שישלחו את השוטרים לבצע משימות, תוך שהם אחר כך חשופים לתביעות וכתבי אישום, "הם נשלחו לשם כדי לבצע את העבודה. זו עבודה לא פשוטה וברגע שיש שימוש בכוח, השוטרים חשופים לתביעות וכתבי אישום ומסכנים את פרנסתם ואת עתידם. השוטרים באים לעשות את העבודה שלהם, לסיים ולחזור הביתה. אני כבר 15 שנה עסוק במשפט הפלילי והמקרים האלה חוזרים על עצמם פעם אחר פעם".

לטענתו, היום שוטרים רבים מעדיפים לעמוד מהצד ולחכות, לדבריו, שיגיע איזה שוטר פראייר שיבצע את העבודה המלוכלכת, "אני שומע דברים קשים משוטרים בשטח. לוקחים שוטרים ומעמידים אותם במצבים בלתי אפשריים. היום כשהכל מתועד ומצולם, הם חשופים לתביעות. אני יודע ששוטרים רבים נמנעים ומבקשים שלא להגיע למקומות האלה. גם במקרה הזה ישבו עשרה קצינים וחיכו שיגיע פקד אילן מלכא ויבצע את העבודה. הם חיכו שהפועל השחור, השוטר הפראייר יעשה את העבודה".

עו"ד כץ אומר שלנוכח חוסר הגיבוי שזוכה לקוחו מהמשטרה הוא ממליץ לשוטרים שלא להשתתף בפינויים ביו"ש, "המסר שלי לשוטרים, תעמדו בצד ותחכו שמישהו מצמרת המשטרה, או מיושבי המשרדים יבוא ויעשה את העבודה. לצערי במקרה הזה, הלקוח שלי נפגע, הקידום שלו נעצר, המשכורות שלו מעוכבות. הוא היה קצין מצטיין, הגון וישר. אבל המשטרה כבר לא מגבה אותו".

בארגון זכויות האדם ביש"ע שהגיש ומלווה את התלונה נגד פקד מלכא מביעים שביעות רצון מהעמדתו לדין, ומבטיחים להמשיך לפעול למיצוי הדין עם שוטרים אלימים.