חיסול בעזה
חיסול בעזהצילום: פלאש 90

גורמים אמריקאיים מסרו בשבוע שעבר לתקשורת האמריקאית כי ישראל היא העומדת מאחורי שורת החיסולים של מדענים ברחבי איראן.

הגורמים עלומי השם אף ידעו לקבוע כי מי שביצע את החיסולים בפועל הוא ארגון המוג'הדין סלח', הממומן ומחומש על ידי ישראל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר רונן כהן, מומחה לארגון שחקר אותו מאז ראשית פעילותו עוד בימי השאה הפרסי.

ד"ר כהן, איש המחלקה למזרח התיכון במרכז האוניברסיטאי אריאל, מציב סימני שאלה סביב הקביעה ולפיה דווקא הארגון הזה הוא העומד מאחורי סדרת הפיצוצים באיראן. את עמדתו הוא מסביר כשהוא מתאר את ימיו הראשונים של הארגון, עוד כאשר לחם במשטר השאה הפרסי, מלחמה שאמנם קצרה פירות, אך הובילה לשלטון האייתולות שדאגו להשליך אותו אל מחוץ לפרלמנט כיוון שנשאו בקרבם רוח מרקסיסטית ופירשו באופן שונה את הדת השיעית.

בעקבות הברים נמלטו אנשי המוג'הדין מאיראן ויחד עם נשיאה הראשון של איראן, באני סאדר, מצאו מקום מקלט בצרפת, אך משטר האייתולות לא הרפה והמשיך לרדוף אותם גם שם עד שבשנת 86' ביקשה מהם ממשלת צרפת לעזוב את המדינה שכן הרדיפה אחריהם גוררת טרור ברחובות. הם עברו לעיראק של סאדם חוסיין ושם נלחמו כגיס חמישי כתף אל כתף לצד חייליו של סאדאם.

ד"ר כהן מציין שמלחמה זו לצד אנשי סאדאם לא התקבלה בשום פנים בעיני רבים מהאיראנים שראו בהם בוגדים. מנגד בשנת 2003 לאחר חילופי השלטון בעיראק עמדה להם המלחמה ההיא לרועץ שכן המשטר החדש ביקש לסלקם, ואולם ממשלת ארצות הברית שאמנם הגדירה אותם כארגון טרור ביקשה להגן עליהם שכן היה ברור שחזרתם לאיראן משמעה גזר דין מוות כולל ומיידי.

הישועה החלקית הגיעה דווקא מכיוונה של איראן עצמה שהנפיקה כתב חנינה לחברי המוג'הדין, ואכן חלקם שבו לאיראן, אך חלק אחר חשש ונותר מחוץ לגבולות איראן חושש מכל מי שהגדיר אותו כארגון טרור, קרי ארה"ב, עיראק ומנגד גם איראן.

מאז מקיימים אנשי המוג'הדין מלחמות מחתרתיות זעירות ביותר המבקשות לעקוץ בדרכים כאלה ואחרות את המשטר האיראני, ובשנות התשעים עלה בידם לבצע מהלכים מסוג זה, אולם בעיקר נגד אנשי צבא ופוליטיקה ופחות מול מדענים, מציין ד"ר כהן.

לדבריו, היו גם פגיעות באנשי דת, אולם כדי לתרץ את השינוי הזה בדרכם הסבירו זאת אנשי המוג'הדין בקשר בין אנשי הדת הללו לבין המשטר האיראני, ולדבריו יתכן שתחת ה"היתר" הזה עברו המוג'הדין לפעול גם נגד המדענים.

עם זאת, כאמור ד"ר כהן מטיל ספק רב במהימנות הקביעה ולפיה דווקא המוג'הדין הם האחראים למעשים שכן גם הם סבורים שאיראן צריכה להיות גרעינית, ופעולה נגד מדעני גרעין מנוגדת לכאורה לתפיסתם האידיאולוגית.

עוד הוא מוסיף ומציין כי עמדותיו האידיאולוגיות של הארגון קיצוניות לעיתים אף יותר מאלה של משטר אחמדיניג'אד. זאת על אף החזות המערבים שהם מנסים לשוות לעצמם כשהם עוטים חליפות ועניבות מערביות.

כמו כן הוא מזכיר את היות הארגון קטן וחסר השפעה בתוככי איראן, אלא כזה המנסה להתארגן בעולם, וללא הצלחה מיוחדת, וקשה להניח שאכן ישראל עשתה שימוש דווקא באנשיו בבקשה לפגוע בתכנית הגרעין האיראנית. להערכתו המוג'הדין שמחים לרכב על כל כותרת שתגדיל ותאדיר את שמם, גם אם אין מאחורי כותרת זו ביסוס.

ד"ר כהן מציין כי רבים הארגונים בתוך איראן שיכולים היו לבצע מעשים מעין אלו ולסייע בחיסול מדעני גרעין. קיימים ארגונים, הוא מספר, בהם חברים יוצאי צבא בכירים לשעבר, כאלה שביצעו פעולות גדולות בהצלחה, והסיכוי שהם שביצעו מהלך שכזה גדול יותר.

בנוסף הוא אינו שולל את האפשרות שידה של ארה"ב במעשה, ורק כדי להסית את תשומת הלב ממנה היא מפיצה דיווחים עלומים שכאלה.

עם זאת מציין ד"ר כהן כי המוג'הדין היו הראשונים שהתריעו על תכנית הגרעין האיראנית ככזו שאינה מיועדת למטרות אזרחיות, וזאת במשך שש שנים בהן העולם העדיף להעלים עין.