אבי רואה
אבי רואהישי קרוב

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ראש מועצת בנימין, אבי רואה, להסכם שהושג בין המתיישבים במגרון לבין נציג הממשלה, השר בני בגין, הסדר שהוא היה משושביניו ויוביל ככל הנראה למניעת ההרס במקום.

"ההסכם בא למנוע עימות מיותר. רוב חברי הקואליציה לא רוצים הרס ועימות ואין סיבה שעימות כזה יקרה. התושבים במגרון גילו אחריות גדולה, כדרכם בקודש, וכדי למנוע עימותים הלכו עד קצה הדרך", משבח רואה את אנשי מגרון.

בבסיס ההסכם בין הצדדים עומדת ההחלטה שהמתיישבים יעברו למתחם היקב הסמוך למגרון, וזאת לאחר שיושלמו הליכי תכנון ובנייה של שכונה חדשה במקום. במקביל תישאר נוכחות אזרחית על הגבעה בה נמצא הישוב מגרון וזאת עד להשלמת ההליך המשפטי בו יוכח מעמדה האמיתי של הקרקע. רואה מעריך שהליכי התכנון והבנייה יימשכו כשנתיים עד שלוש שנים. לאחר העתקת התושבים לבתים החדשים תשאיר המדינה במקום נוכחות אזרחית בדמותה של חווה חקלאית, מוסד חינוכי או מוסד דומה, וזאת בהתאם להודעת ראש הממשלה ולפיה הקרקעות תועברנה לאחיזת המינהל האזרחי.

כאמור, במקביל יימשך ההליך המשפטי בו תובעים אנשי מגרון את זכויותיהם על הקרקע לאחר שביצעו רכישה מוסדרת בחוק של המקום. רואה משוכנע שבית המשפט יכשיר את הרכישה והקניין ולמעשה יתווה את הדרך לשיבתם של המתיישבים למקום בו עומד הישוב כיום.

רואה מצדד באמירתו של חבר הכנסת פרופ' אריה אלדד ולפיה שלום עכשיו בעתירתם גרמו לכך שבמקום ישוב אחד יהיו בסופו של תהליך שני ישובים. "הוא צודק לחלוטין. בסיוע שלום עכשיו היו לא מעט מקרים שמשרד הביטחון אישר תכניות בינוי", אומר רואה ומזכיר מקרים בהם דרשו אנשי 'שלום עכשיו' מהמדינה מענה באשר למאחזים כאלה ואחרים ובתשובה נאלצה המדינה להודיע על כוונתה להסדיר את חוקיותם של המקומות המדוברים.

אבי רואה מוסיף ומספר כי גם התנגדותם של אותם גורמים במינהל האזרחי לבניית הישוב באזור 'היקב' הסמוך למגרון בשל תנאים טופוגראפיים, גם התנגדות זו הוסרה לאחר סיור שקיימו הבוקר אנשי מועצת בנימין עם בכירי המינהל ועם האדם שאמור לתכנן את השכונה החדשה. "למרות ההסתייגויות הוחלט שניתן לבנות במקום, גם אם הדברים לא לכתחילה", הוא אומר.

להערכתו 'שלום עכשיו' ימשיכו להיאבק בבניה במגרון לנוכח ההסכם, אך הוא מקווה שהרוב המוצק שיש בשורות הקואליציה לקיומו של ההסדר יוביל את ראש הממשלה והשר בגין למנוע את מהלכי הטרפוד של ההסכם, מהלכים אותם ינסה השמאל לקדם.