תינוקות תינוקים עריסה
תינוקות תינוקים עריסהצילום: פלאש 90

"מתברר שתחת המינוח המכובס 'מוות בעריסה', מתים תינוקות מסיבות שאת חלקן לפחות היה ניתן למנוע", אומר יו"ר הוועדה לזכויות הילד זבולון אורלב לקראת דיון הוועדה מחר בכנס באר שבע לשלום הילד בנושא "מקרי מוות של תינוקות – מחלה, תאונה או התעללות".

אורלב הוסיף כי "יש לחקור בעיה זו לעומק, על מנת להבטיח חיי תינוקות באמצעות הגברת מודעותם של הורים לאופן השמירה על חייהם של תינוקות".

לקראת הדיון נכתב לבקשת יו"ר הוועדה זבולון אורלב, מסמך של מרכז המחקר והמידע של הנכסת. על פי המסמך, אין כיום בבתי-חולים או בלשכות בריאות מקומיות נוהל קבוע ומחייב לקיום סדרת בדיקות במקרים של מוות פתאומי של תינוקות.

פרופ' יונה אמיתי סבור כי אחת הבעיות באבחון סיבת המוות של תינוקות הוא היעדר נוהל מחייב לבירור נסיבות המקרה, בעיקר במקרים של מוות פתאומי של התינוק.

פרופ' אמיתי ציין כי כדי לגבש נוהל כזה יש לנקוט את הצעדים האלה: על משרד הבריאות להכין הנחיות אחידות בעבור כל בתי החולים בדבר הבדיקות הנדרשות לאחר מקרי מוות של תינוקות עד גיל שנה. יש לנסח טופס הסכמה של ההורים כדי לקבל את אישורם לביצוע בדיקות, ובו הסבר מפורט על הבדיקות הנדרשות לקביעת סיבת המוות. יש לקבוע איזה גורם יממן את הבדיקות – משרד הבריאות, קופות-החולים או גורם אחר.