תל שילה שילה הקדומה
תל שילה שילה הקדומהאתר המועצה האזורית בנימין

16 אתרי מורשת צפויים לזכות היום לתקציב לשיקום לאחר אישור ועדת השרים. בין האתרים תל שילה שבבנימין שיקבל 15 מיליון ₪.

ועדת השרים לענייני מורשת, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפויה להתכנס היום ולאשר כעשרה פרויקטים חדשים שיזכו למימון ממשלתי. הפרויקטים שיזכו יקבלו מיליוני שקלים לשיקום, לשימור, לשיפוץ ולשחזור אתרים ולקידום מיזמים שזוהתה בהם חשיבות היסטורית ויהודית.

גורם בלשכת ראש הממשלה מסר לערוץ 7 כי בפעם הבאה יקבלו תקציב אתרים נוספים ברשימת אתרי המורשת כגון קבר רחל ומערת המכפלה. נציין כי בשנה שעברה נשמעה הבטחה דומה לאתרים אלו מפי ראש הממשלה. מוקדם יותר דיווחנו על הוצאת אתרים אלו מהרשימה.

בעקבות דרישתו של השר דניאל הרשקוביץ להכליל את מערת המכפלה וקבר רחל ברשימת אתרי המורשת הבהיר מזכיר הממשלה, צבי האוזר, בדיון בועדת השרים לאתרי מורשת הנערך בשעה זו כי קבר רחל ומערכת המכפלה כלולים באתרי המורשת ומתוקצבים באופן שוטף בהשקעה כספית גדולה.

לדבריו, אתרי המורשת שהופיעו בסדר היום הינם רק אתרים שמתוקצבים במסגרת התקציב המיוחד של תכנית המורשת.

נזכיר כי יו"ר "הבית היהודי", שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, שיגר מכתב דחוף למזכיר הממשלה, צבי האוזר לקראת הדיון שיתקיים הבוקר וכתב, "אבקש לחזור על עמדתי כי על הוועדה לקביעת אתרי המורשת לכלול את קבר רחל ומערת המכפלה בתכנית המורשת. אני מודע לעובדה שמקומות אלה נהנים מתקציבי פיתוח ואחזקה ממקורות ממשלתיים אחרים, ולכן מבחינה פונקציונאלית הכללתם ברשימת אתרי המורשת לא תשנה את תקציביהם".

דובר היישוב היהודי בחברון, נועם ארנון, התייחס לאי הכללת מערת המכפלה באתרי המורשת שיזכו לתקציב והבהיר כי "גם אם מערת המכפלה נמנית באופן רשמי על אתרי המורשת, הרי הכרזה זו היא מילה ריקה ללא כל משמעות מעשית". לדבריו, "בניגוד לאתרים אחרים, שזכו לתקציב פיתוח משמעותי, מערת המכפלה, נחלת אבות ואמהות האומה, לא זכתה לשום התייחסות מעשית, פעילות, פיתוח או תקציב ממלכתי, והמקום ניזון מפירורי תקציב מחפירים".

הוא מציין כי "באתר חסרים מתקנים אלמנטריים, כמו שירותים נאותים,  שירותי נכים או מעלון לנכים, והמתפללים היהודים עומדים בקור מקפיא, חשופים לפגעי מזג האויר והצפות מים".

"אנו קוראים לממשלת ישראל להתעשת ולעשות חשבון נפש בכל הנוגע להתייחסות לאבות האומה ולהקצות למערת המכפלה תקציבים נאותים, הראויים  למשמעות המקום ולכבוד גדולי האומה הטמונים בו", הוסיף.