הרפורמה שאמורה לשנות מהיסוד את תפיסת הוותיקים מצד כלל הרשויות במדינה, יצאה היום לדרך במפגש התנעה ראשון שנערך באופקים.

"אני שמחה להיות פה היום, דווקא בפריפריה, באופקים, ולהכריז על תחילתה של מהפכה של ממש, אשר תטיב עם כלל האזרחים הוותיקים במדינת ישראל", אמרה סגנית השר ד"ר לאה נס.

לאחר חצי שנה של פיילוט אשר התקיים בעשרה יישובים, המייצגים את כלל היישובים במדינת ישראל, החל השלב היישומי של תוכנית האב היישובית שהיא התוכנית האסטרטגית הגדולה ביותר, שתוכננה אי פעם למען האזרחים הוותיקים בישראל.

לראשונה, האוכלוסייה הוותיקה של המדינה מקבלת יחס שווה בין שווים מהרשויות. עד עתה גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62 זוהו על ידי רשויות המדינה כנטל על התקציב, על מערכת הבריאות ועל שירותי הרווחה. המשרד לאזרחים ותיקים בראשות סגנית השר ד"ר לאה נס, היה הראשון מבין המשרדים הממשלתיים, לזהות את האזרחים הוותיקים כנכס כלכלי ולא כנטל על כלכלת המדינה.

לדברי סגנית השר ד"ר לאה נס, "האזרחים הוותיקים הם הצעירים החדשים, נכון שישנם עשרים אחוז מהוותיקים שמטופלים על ידי מערכות הבריאות והרווחה, אולם עדיין הרוב הגדול והדומם (80%) מקרב האזרחים ותיקים המהווים כ-600 אלף אזרחים, הנה אוכלוסיה אשר מצד אחד מאופיינת בצרכים מיוחדים שהרשות המקומית לרוב אינה מודעת להם, ומצד שני פוטנציאל תרומה עצום לקהילה. התוכנית נותנת מענה ראוי וחדשני לפרמטרים אלו.

"בשנת 2012 יכנסו לתוכנית האב היישובית 100 רשויות ברחבי המדינה ועד שנת 2014 כל הרשויות במדינה יהיו חלק מהרפורמה, אשר תשנה מהיסוד את תפיסת האזרח הוותיק בידי כל המוסדות והרשויות. סגנית השר לאזרחים ותיקים מאמינה שהמהפכה מתחילה משינוי תפיסתי. "שיניתי את השם של המשרד לפני שנה ממשרד לענייני גמלאים למשרד לאזרחים ותיקים, כי אני מאמינה שכמו בכל העולם התואר "אזרח וותיק", זהו תואר כבוד המצביע על מעמדו המיוחד,ומנטרל סטיגמות ותפיסות גילניות. אנו רואים בוותיקים המייסדים, סוללי דרך שמחובתנו לכבד ולהוקיר.

"לערים הנכנסות לתוכנית ייבנה פרופיל יישובי הנוגע לכל תחומי חיי האזרח הוותיק. התוכנית תתבצע על ידי שולחן עגול של מומחים לתחום הזקנה מכל ההיבטים, אשר עברו הכנה על ידי מומחי המשרד לאזרחים ותיקים. במהלך בניית הפרופיל יוצרו תוכניות ביצועיות לשינוי ושיפור התשתיות הקהילתיות, חברתיות ועירוניות בהתאמה לאוכלוסיית הוותיקים במקום.הפרויקט נעשה בשיתוף מלא של הציבור, זוהי התוכנית הממשלתית הראשונה שמשתפת באופן פעיל את הציבור הרחב, לו נוגעים השינויים הצפויים. בסוף השנה הראשונה לפרויקט, תוצג תכנית אסטרטגית ליישום מיידי ועד לטווח של 15 השנים הבאות. אם כי מעשרת ערי הפיילוט ניכר כי תוצאות אופרטיביות נוצרו כבר במהלך ההיערכות והתכנון.