קצב בבית המשפט
קצב בבית המשפטפלאש90

פרקליטות המדינה הודיעה היום לאורי יואלי, על החלטתה שלא לנקוט בהליכים פליליים נגדו בגין חלקו בפרשת קצב.

כזכור, בית המשפט המחוזי קבע לגביו כי היה "המוציא והמביא" בשירותו של הנשיא לשעבר קצב, איש סודו שפעל עבורו במשימות שונות שתכליתן, בעיקר, הבטחת שתיקתן של המתלוננות. אורי יואלי היה זה שהכין את "מסמך ההבנות", בניסיון להבטיח עזיבה שקטה של א' לאחר פיטוריה ממשרד התיירות. בנוסף, הקליט אורי יואלי, במספר מקרים, את שיחותיו הטלפוניות עם א', בלי ידיעתה. שיחות אלה נחתכו, במועד לא ידוע וקובצו לאסופת קטעי-שיחות, מהן עולה תמונה חלקית ומשובשת של הקשר דבריה של א' בנוגע לעבודה אפשרית שלה בבית הנשיא.

כעת, משתמו הליכי הערעור בפרשה, קיים המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) יהושע למברגר, ישיבה במסגרתה נידונה השאלה האם יש מקום להוסיף ולחקור את פעולותיו של אורי יואלי. 

בדיון נבחנו המעשים המיוחסים ליואלי, משמעותם הפלילית, המועדים בהם התקיימו וצפי סיכויי החקירה בעניינם.

בעניין 'מסמך ההבנות' נקבע כי מעשיו של אורי יואלי יכולים להגיע כדי עבירות של שיבוש מהלכי משפט  והטרדת עד. ואולם, לנוכח מועדם [פברואר 1999] הרי שהם התיישנו עובר לפתיחת החקירה.

לעניין ההקלטה ועריכתה נקבע כי לעצם ההקלטה – מדובר במעשים שהתבצעו בתחילת כהונתו של משה קצב כנשיא המדינה, קרי בשנים 2000-2001. ולכן קרוב לוודאי שהתיישנו טרם מועד פתיחת החקירה המשטרתית ביולי 2006.

לעניין חיתוך ההקלטות ועריכתן נאמר כי חיתוך מלל השיחות ועריכתו באופן המנתק את הדברים מהקשרם מהווה לכאורה עבירת שיבוש מהלכי משפט  ואף בידוי ראיה ואולם, בעניין זה, שלא כמו בעצם ההקלטה, קיים קושי ראייתי ניכר, הן לשאלת המועד בו בוצעה העריכה והן באשר לשאלת זהותו או זהותם של העורכים – שעה שאורי יואלי טוען שהעביר את הקלטות בשלמותן ומכאן שהחיתוכים בוצעו בידי משה קצב ומקורביו, ומנגד טוען משה קצב כי קיבל מידי אורי יואלי את הקלטות כשהן ערוכות.

המשנה לפרקליט המדינה למברגר אמר כי בנסיבות העניין בכללותו, בהעדר ציפייה סבירה לממצאים חדשים, ועל דעת כל גורמי המקצוע הרלבנטים – אין מקום להורות למשטרה לקיים חקירה נוספת בעניינו של אורי יואלי ומעורבותו בפלילים בהתייחס לפרשת קצב.