עו"ד שפטל. נגד קווי מהדרין
עו"ד שפטל. נגד קווי מהדריןפלאש 90

עו"ד יורם שפטל, מברך על בחירתו של שופט בית המשפט העליון, ד"ר אשר גרוניס,  לנשיא הבא של בית המשפט העליון. לדבריו יש כאן בשורה גדולה.

"השופט גרוניס יודע היטב את מקומו של בית המשפט העליון, בתוך מערכת היחסים בין הרשות השופטת, המבצעת והמחוקקת. הוא יודע היטב שהרשות השופטת היא במקום השלישי, כי היא לא רשות נבחרת. בדמוקרטיה יש תמיד עדיפות ברורה לרשויות שנבחרות באמצעות העם, קרי הכנסת והממשלה. הרשות השופטת אינה רשות נבחרת וכך צריך להיות, ולכן היא נמצאת בעדיפות שלישית".

שפטל מקווה שבחירתו של גרוניס לנשיא העליון, תהיה עוד אבן בדרך להחזרת אמון העם בבית המשפט העליון. "מאז קום המדינה ועד תחילת שנות השמונים, היה אמון רב בבית המשפט העליון. מאז שנכנס לעליון השופט אהרון ברק שהחל במהפכה המשפטית, הפך בית המשפט העליון לבית משפט פוליטי שתיפקד כמו דיקטטורה, מאז ועד היום פחות משליש של הציבור נותנים את אמונם בבית המשפט".

שפטל טוען שהשופט גרוניס יידע להילחם בצורה אמיצה כנגד חבריו השופטים מהשמאל. "גרוניס  דחה את העתירות של השמאל הקיצוני נגד חוק האזרחות שאמור למנוע את חוק השבות הפלשתיני באמצעות נישואין. הוא גם כיבד את המציאות המשפטית שעל פיה, אם יועץ משפטי לממשלה מגיע למסקנה שאין די ראיות בהגשת כתב אישום, והוא בוחר לעשות עסקת טיעון, אז אין מקום לבית המשפט העליון להתערב בכך. לצערי דעת המיעוט שלו לא התקבלה במקרה של קצב".

לדבריו, למרות מינויו של גרוניס עדיין ארוכה הדרך לשיקום תדמיתו  של בית המשפט העליון. "המינוי שלו אמנם מעורר תקווה, אבל צריך לזכור שהשופט גרוניס הוא אחד מתוך חמישה עשר שופטים. השפעתו כנשיא תהיה רבה, אבל לשופטים גם כן יש אוטונומיה, וכיום רובם עדיין ניצבים מבחינה פוליטית כמה קילומטרים שמאלה מהמרכז".