ההסתדרות: כץ פועל בניגוד להסכם מהשבוע שעבר

בהסתדרות טוענים, כי החלטת שר התחבורה לחתום על הסכם מיקור חוץ לתחזוקת הקרונות, מנוגדת להסכם הקיבוצי שנחתם לפני שבוע.

שלמה פיוטרקובסקי , כ"ו בשבט תשע"ב

עיני בבית הדין לעבודה. ארכיון
עיני בבית הדין לעבודה. ארכיון
פלאש 90

ההסתדרות פנתה הלילה לבית הדין לעבודה בדרישה לאפשר לה להשבית את רכבת ישראל, בעקבות מה שמכנים שם "הצעד החד צדדי" בו נקט שר התחבורה, ישראל כץ.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר היום: "השביתה זה הדבר האחרון שהייתי מעוניין בו. השביתה אינה מטרה בפני עצמה אלא רק סוג של גורם מאזן בין העובדים למעסיק בתוך המו"מ. בסופו של דבר צריך להזכיר על מה נאבקים עובדי הרכבת. הם נאבקים על מניעת הכנסת עובדי קבלן במקום עובדים מאורגנים. אני קורא לשר כץ לו לחזור לשולחן המו"מ בלי תנאים מוקדמים ולנהל מו"מ אמיתי וענייני כדי שנוכל להגיע להסכם בהידברות".

ההסתדרות טוענת, כי הצעד של שר התחבורה עומד בסתירה להסכמים שנחתמו במשק רק לפני כשבוע עם המעסיקים במגזר הפרטי ועם משרד האוצר לגבי המגזר הציבורי. הסכמים אלה קובעים עקרון לפיו אין להעסיק עובדי קבלן בליבת מקום העבודה ואין להעסיק עובד מן המניין אם הוא מועסק "כתף אל כתף". עתה מאיים שר התחבורה להכניס למוסכי הרכבת עובדים של חברה זרה.

"רק לאחרונה, נחתמו הסכמים קיבוציים כלליים במשק המתייחסים הן למגזר הפרטי והן למגזר הציבורי וקובעים כי עובדי ליבה ועובדי כתף יועסקו במסגרת העסקה ישירה. במסגרת הסכם העקרונות התחייבה המדינה כי בכוונתה לפעול להרחבת התחולה, על כלל הגופים המתוקצבים לרבות חברות ממשלתיות, דוגמת חברת רכבת ישראל. בכך, קיבלה על עצמה המדינה את העיקרון, כי אין להתיר מיקור חוץ בעבודות ליבה או בעבודות כתף, בגופים המתוקצבים, כמו בשירות המדינה. והנה, עוד לא יבשה הדיו על ההסכם האמור וכבר מנסה המדינה לחמוק מהעקרונות עליהם חתמה ולעשות דין לעצמה חרף ההסכמות החתומות. לדבר זה אין נציגות העובדים יכולה להסכים, והיא זכאית להפעיל אמצעים ארגוניים על מנת למנוע התנערותה של המדינה, כאמור, מהתחייבויות אותן קיבלה על עצמה לפני ימים ספורים - התחייבויות שהינן לטובת עובדים כמו עובדי חברת הרכבת." כך נכתב בעתירה.