בית קברות. אילוסטרציה
בית קברות. אילוסטרציהפלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, קיימה היום (שני) דיון מהיר, לבקשתו של ח"כ משה גפני, בתכנית המשרד לשירותי דת לקבורה רוויה (קבורה במקומות, קבורת סנהדרין) במדינת ישראל. בדיון השתתף השר לשירותי דת, ח"כ יעקב מרגי.

בפתח הדיון אמר ח"כ כהן כי מצד אחד הקרקעות במדינת ישראל הינן משאב שהולך ונעלם ויש לשמור עליהן. מאידך, ישנם מקרים, בהם מסיבות שונות ראוי לאפשר קבורת שדה ויש צורך לשמור על איזון בין האינטרסים.

ח"כ משה גפני, יוזם הדיון, אמר כי המדינה טוענת שיש מחסור בקרקעות ולכן היא משקיעה הון עתק במבנים לקבורה רוויה. עוד אמר כי יזם את הדיון משתי סיבות: א. ישנם המוכנים לשלם עבור קבורת שדה ולא מאפשרים להם. ב. ספקותיו לגבי השאלה אם אי פעם נעשתה בדיקה כלכלית הבוחנת את משמעות המחסור בקרקעות וכיצד זה אמור להשפיע על מנהגי הקבורה.

"אם המדינה לא ביצעה מחקר מקדים בעודה משקיע הון תועפות על קבורה רוויה, הרי שמדובר במחדל", אמר ח"כ גפני. "צריך לאפשר במדינה ליברלית קבורת שדה למי שמבקש".

מנכ"ל פורום המנכ"לים של חברות קדישא הגדולות, אמר כי קבורת סנהדרין אינה מחויבת בכל תשלום ואילו על קבורת שדה יש לשלם 13,000 ש"ח. הוא תיאר מצבים נוראיים בהם משפחות עניות מגיעות לבית העלמין עם שקיות ניילון שבהם אספו, שקל לשקל, כדי לאפשר את קבורת השדה. לשאלת חברי הועדה ענה רוזנברג כי הסכום נקבע על פי תקנות אולם עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי לוועדת הפנים, אמר כי אין כלל תקנות כאלו. השר מרגי העיר כי מעבר לתשלום זה, המדינה מממנת את יום הקבורה.

השר, ח"כ יעקב מרגי אמר כי מצוקת הקרקעות לקבורה באזור גוש דן מוזכרת בכמה דו"חות של מבקר המדינה. הוא אמר כי הוא מבין שהרעיון של קבורה רוויה הוא רעיון קשה להטמעה אך יחד עם זאת אמר כי מצוקת הקרקעות בערים הגדולות, ירושלים, ת"א וחיפה היא אמתית. בעקבות מצוקת הקרקעות, ממשלת ישראל הקצתה 850 מיליון ₪ ל- 30 השנים הקרובות לצורך הקמת מבנים של קבורה רוויה.

ח"כ גפני הגיב לנתונים אלו ואמר כי החלטת ממשלת ישראל לחייב קבורה רוויה ראויה לכל גינוי וכי מדובר בהחלטות שנתקבלו ללא בדיקה משמעותית. "משרד האוצר מקצה חלקות ענק בפי גלילות לקבורה רוויה. היה ניתן לפתור את בעיות הדיור עם שטחים אלו" אמר ח"כ גפני. הוא ביקש מהיועץ המשפטי של הועדה לבדוק את חוקיות גביית 13,000 ₪ עבור קבורת שדה.

ח"כ אורי מקלב אמר כי "המצב של חיוב קבורה בקומות אינו מתקבלת על הדעת, משום שרבים מפוסקי ההלכה סבורים שאסור לקבור כך, ולכן יש לאפשר למי שחפץ בכך מטעמים הלכתיים, שיקבר בקבורת שדה. לצערנו, נוכחנו לראות לאחרונה לוויות של נפטרים שנדחו וראינו אף הוצאת נפטרים מקברם, כשנודע למשפחה כי יקיריהם נקברו בניגוד לרצונם, בחייהם. אדם שהקפיד בחייו על ההלכה, קלה כחמורה, יש לאפשר לו את המינימום להיקבר על פי אמונתו".

ח"כ אמנון כהן אמר כי צריך לאתר אדמות בפריפריה שבהם ניתן יהיה לאפשר קבורת שדה. בסיכום הדיון, קרא ח"כ אמנון כהן לממשלה לאפשר קבורת שדה ללא תשלום נוסף במקומות בהם ניתן לקיים קבורת שדה.