בנק ישראל
בנק ישראלצילום: פלאש 90

לקראת רכישת דירה, רבים מבקשים לקחת משכתנאות מהבנקים, אך מסתבר שללא תשומת לב נכונה, ניתן להפסיד עשרות אלפי שקלים.

יועץ המשכנתאות, ברק הס, שהכין לאחרונה דו"ח מיוחד ללוקחי המשכנתא, אומר בראיון לערוץ 7 כי לוקחי משכנתא עלולים להפסיד הרבה כסף בשל חוסר הבנה, "הם הולכים לבנק וחושבים שהוא סוג של גמ"ח ומודים לנו שהוא מסכים לתת משכנתא".

"בנוגע למשכנתא יש לבדוק לא רק את גובה הריבית - שעל זה כל אחד יודע להסתכל, אלא גם באילו מסלולים, לאיזו תקופה וההשלכות של כל סעיף - סכום ההחזר והעלות הכוללת".

הס סיפר כי כשאדם לוקח משכנתא הוא משלם כמעט פי שניים מהסכום שלקח במקור, "ההחלטה הזו היא גורלית וכל שינוי קטן במסלולים ובתנאים יכול להביא להפסד של עשרות אלפי שקלים ואפילו מאה אלף ש"ח".

בנגע למשכנתא של זכאות, שהחל מ-1/1/2012 הריבית עליה היא 3%, אמר ברק כי "היא משתלמת בעיקר לתושבי יש"ע שמקבלים מהבנקים ריביות גבוהות יותר מהריביות בשאר האזורים הארץ".

"לפני שלוקחים משכנתא צריך לתכננן לכמה זמן לוקחים אותה. הארכת המשכנתא מ-20 ל-30 שנים, מורידה קצת את ההחזר החודשי אך מעלה מאוד את העלות הכוללת. גם משכנתא של זכאות לא תמיד משתלמת. אנחנו ממליצים לשלב מסלולים נוספים כי גם כשהבנק נותן ריבית גבוהה יותר מ-3% (של הזכאות) אפשר להרויח את ההפרש בצורה אחרת על ידי מסלול בריבית קבועה לא צמודה".