ינאי סימה ובעלה נפתלי
ינאי סימה ובעלה נפתלידוברות (מירי גטניו)

מסתם שמיועד במקור להשתלה בצנתור בילדים, הושתל לאחרונה בקשישה כבת 80, במרכז הרפואי תל-אביב.

ההשתלה בוצעה בתהליך ייחודי של ניתוח זעיר פולשני דרך חוד הלב, על ידי צוות מומחים בראשות ד"ר ינאי בן גל - מנהל השירות לניתוחי לב זעיר פולשניים יחד עם ד"ר אריק פינקלשטיין - מנהל יחידת הצנתורים, ד"ר אמיר קרמר וד"ר אלחנן ברוקהיימר מנהל יחידת הצנתורים בבית החולים "שניידר".

ההשתלה הייחודית בוצעה על רקע מצבה הרפואי המורכב של המטופלת שעברה כבר ניתוח לב של החלפת מסתמים ומעקפים ושלאחרונה הדרדר מצבה לאי ספיקת לב קשה, בשל הרס המסתם הישן שהושתל לה. עקב מצבה הרפואי, הסיכון הניתוחי הגבוה מאוד ובשל מימדי המסתם הקודם, לא ניתן היה לבצע ניתוח לב קונבנציונלי שכולל כאמור פתיחה של עצם החזה או השתלת מסתם רגיל בצנתור.

לדברי ד"ר בן גל, "המסתם שהושתל מיועד כאמור להשתלה בצנתור בילדים ולטיפול בבעיות של עורק הריאה. הסיבה שהחלטנו להשתמש במסתם זה נבעה מכך מהמימדים שלו שהוא היחיד שהתאים להשתלה בתוך המסתם שמצוי בליבה של האישה. הקושי היה בחיפוש אחר פתרונות טכניים על מנת שניתן יהיה להשתיל את המסתם בניתוח לב זעיר פולשני ובניגוד לייעודו הטבעי.

ד"ר בן גל מדגיש כי "מייד לאחר ההשתלה השתפר דרמטית התפקוד המסתמי והלבבי של האישה. ולאחר שהייתה מונשמת כחודש ובמצב קשה, היא כעת נושמת בכוחות עצמה ומועמדת לשיקום והבראה. למרות הסיכון שבקיום הניתוח המיוחד, לא עמדה בפנינו כל אלטרנטיבה אחרת שכן ללא פעולה, מצבה הבריאותי היה ממשיך להידרדר. הפעולה מהווה אפשרות תקדימית לטיפול בחולים מסוג זה עד שיימצא מסתם יעודי מתאים לכך״.

עד כה לא ידוע על השתלת מסתם מסוג זה במסתם תותב כה קטן. פעולה זו מאפיינת את הדגש שהושם במרכז הרפואי תל-אביב על העצמת תחום ניתוחי הלב הזעיר פולשניים מחד והשתלת מסתמים בצנתור מאידך.