פסל? אייל ינון
פסל? אייל ינוןפלאש 90

הכנסת אישרה אמש בקריאה טרומית את הצעת החוק "חוק עידוד התיישבות" של יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, החוק יקנה פטור ממס לעמותות הפועלות לעידוד ההתיישבות.

לערוץ 7 נודע הבוקר כי החוק המקורי שהיה אמור לעבור נקרא, “חוק עידוד התיישבות ציונית" אלא שהיועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון פסל לח"כ אלקין את ההצעה וזאת בשל המילה "ציונית" וטען שהמילה מפלה והיא לא תעבור את מבחן בג"ץ.

יו"ר הקואליציה נאלץ בעל כורחו לבטל ולהוריד מהצעת החוק את המילה "ציונית", כדי שהחוק יעבור. אין ספק שהחוק שעבר בקריאה טרומית ויועגן בחוק יהיה בעל תוקף חזק יותר מהחלטתו של שר האוצר שהכניס גם הוא אמש לפקודות מס הכנסה את הפטור מתרומות להתיישבות כמטרה ציבורית, וזאת בשל שהחלטה זו היא על פי החלטת עצמית של שר האוצר וכל שר אוצר אחר יוכל להסיר בעצמו את החלטה ללא כל הצבעה.

תגובת היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, "העובדות שונות לגמרי מאלה המתוארות בשאילתה: היועץ המשפטי לכנסת לא "פסל" את נוסח הצעת החוק (סמכות הפסילה נתונה כידוע רק לנשיאות הכנסת ולעניין הצעת חוק זו שאלת הפסילה כלל לא עמדה על הפרק), וגם מעולם לא טען כי ההצעה לא תעבור את מבחן בג"ץ. במהלך טיפולה של הלשכה המשפטית בהצעת החוק סבר היועץ המשפטי כי השימוש במונחים "חיזוק הציונות"  ו-"התיישבות ציונית" מעורר קושי, בהיבט היישומי-פרשני של מונחים אלה. מבדיקה שנערכה בשעתו עלה כי המונח "ציונות" לא מוגדר בחקיקה והדבר יקשה על הרשות המבצעת ביישום ההוראה במידה שתתקבל. לאור האמור, ועל דעת חה"כ אלקין, שונה נוסח הצעת החוק וצוינה בה מטרה של "עידוד התיישבות". יודגש באופן הברור ביותר - כי השינוי שנעשה בנוסח הצעת החוק נבע אך ורק מהטעם המשפטי-מקצועי שהנוסח המקורי יהיה קשה עד בלתי אפשרי ליישום (ולכן גם חה"כ אלקין הסכים לתקן את הצעתו)".

נציין כי אמש במהלך הדיון שקדם להצבעה בה עבר החוק הטיח יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת אלקין, במתנגדי החוק: "תתביישו לכם! השנאה שלכם ליהודה ושומרון העבירה אתכם על דעתכם. מי ששונא את יו"ש סופו שיחנוק גם את ההתיישבות בדגניה ובשדה בוקר. זה מה שקרה לכם".