הר הבית. מסגד ענק?
הר הבית. מסגד ענק?פלאש 90

מחר יפרסם העיתון ידיעות אחרונות תחקיר תחת הכותרת "הוואקף המוסלמי, הורס בהר הבית שרידים מתקופת בית המקדש, רשויות המדינה יודעות ושותקות".

בראיון לערוץ 7 אומר הארכיאולוגית, ד"ר אילת מזר, חברת הועד למניעת הרס עתיקות הר הבית, שבשתים עשרה השנים האחרונות הוואקף המשיך לבנות בהר הבית מתוך ניסיון לממש את תכניתו הסופית, להקמת מסגד ענקי על ההר. "אין שם סדר ואין שם שמירה על החוק. אף אחד לא יכול לאכוף שם את החוק. לא רשות העתיקות, לא רשות הטבע והגנים ולא עיריית ירושלים. המשטרה אמנם נמצאת שם, אבל גם היא מנועה מלאכוף".

לטענתה, דו"ח מבקר המדינה, שחשף את הממצאים הקשים אודות אוזלת היד של הרשויות לאכוף את החוק בהר הבית נותר עד היום חסוי. "המבקר ערך דו"ח מקיף ומעמיק וחקר את כל הגורמים המתאימים. הוא הגיע למסקנות חשובות שעד היום לא פורסמו. אנחנו דרשנו ועדיין דורשים לפרסם את הדו"ח".

לטענתה, החפירות של העתיקות בהר הבית שמבוצעות על ידי הווקף, עלולות לגרום לאסון על ההר. "12 שנה שזה נמשך, הם חופרים שם כמו באתר בנייה. יש סכנה שהקרקע תקרוס מתחת לאלפי מוסלמים. זה מסכן באופן ממשי את שלומם של האנשים. חייבים שתהיה בקרה הנדסית על המונומנט העצום הזה. כל אבן בהר הבית מכילה עתיקות אולי מהחשובות ביותר בעולם. אני לא מקבלת את הטענה שעלולה לפרוץ מלחמת עולם, הר הבית הוא במרכז ירושלים. אנחנו לא פוגעים בפולחן המוסלמי אנחנו רוצים רק לאכוף שם את החוק והסדר, כדי שלא יהיה אסון. על הוואקף אי אפשר לסמוך. אם משהו יקרוס שם, גם הכותל המערבי עלול להיפגע, כי הר הבית בנוי על גבעה עגולה והקצוות יהיו בסכנה".

ד"ר מזר טוענת שהתכנית הסופית של הוואקף, החא לאחד את כל המסגדים על הר הבית למסגד אחד גדול. לטענתה הם כבר עמלים במשך שנים להוציא את התכנית אל הפועל, ולצורך כך אף בנו תעלה שמקיפה את כל ההר. ד"ר מזר קובעת שאם התכנית תצא אל הפועל וכל המסגדים יאוחדו, המשמעות היא שיהודים לא יוכלו לעלות על הר הבית. "אנחנו יודעים שהמטרה של שלטונות הוואקף היא לאחד את כל המסגדים למסגד אחד גדול, לצערי זה היום רחוק מלהיות חזיון שווא, זו תהיה תכנית שנבכה עליה לדורות".