"קפצו לשומרון

ארבע מאות וחמישים אזרחים ממרכז הארץ, רובם מתל אביב, רעננה, הרצליה, וקיבוצי העמק טיילו ביום שישי בשומרון כאורחי מיזם הסיורים "השומרון - נעים להכיר".

רובם הגדול של המסיירים הגיע מקרב הציבור החילוני ממרכז הארץ ומקיבוצים שונים, חלקו הגדול הזדהה כאנשי שמאל וכמעט כולם לא ביקרו מעולם ביהודה ושומרון.

המטיילים, שהתארחו בשומרון במסגרת המיזם "השומרון - נעים להכיר" בשיתוף המטה היהודי-לאומי בראשות רו"ח חיים יואבי רבינוביץ והאלוף (מיל.) עוזי דיין, סיירו באזור התעשייה ובישוב ברקן ובמקומות נוספים.

בהר גריזים ראו מקרוב את שכונת השומרונים וצפו על שכם וקבר יוסף.  משם המשיכו המסיירים לישוב הר ברכה ולכרמים שבמקום, נפגשו עם חקלאי היין ניר לביא מ"משק לביא" וורד בן סעדון מ"יקב טורא", נהנו מהדרכה על חקלאות היין בשומרון וטעמו מהתוצרת המשובחת של "יקב טורא" ו"יקב הר ברכה".

בחוות גלעד נפגשו המטיילים עם התושבים וצפו אל מרכז הארץ ובאריאל התרשמו מהגודל והמרחב של העיר. את יום הסיור סיימו מאות המטיילים במפגש סיכום בהיכל התרבות באריאל בהשתתפות ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, האלוף (מיל) עוזי דיין ושר האוצר לשעבר יגאל כהן-אורגד נשיא המרכז האוניברסיטאי באריאל.

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, קיבל את האורחים הרבים "אני מברך את כל המסיירים שהגיעו לשומרון כי האוייב הגדול ביותר של ההתיישבות הוא הבורות. חשוב שכל עם ישראל יגיע לבקר בשומרון ולראות בעינים – גם התומכים וגם מי שלא. אזור השומרון לבדו מתפרס על למעלה מ12 אחוזים משטח מדינת ישראל, כשיהודה ושומרון מתפרסת דרומה עד לבאר שבע.ביהודה ושומרון חיים למעלה משלוש מאות וארבעים אלף אזרחים יהודים, מתוכם שמונים אלף בשומרון.בשומרון חיים כל סוגי האוכלוסיה, חילוניים, דתיים וחרדים.השומרון, ערש התנ"ך ומולדת העם היהודי, מתפרס על גב ההר, השדרה האסטרטגית המרכזית של מדינת ישראל – מעל ערי מדינת ישראל בצפון ובמרכז הארץ. ביקרנו היום גם בכרמים וביקבי היין, וראינו את התגשמות דברי הנביא 'עוד תטעי כרמים בהרי שומרון'.

מתברר כי אכן בשומרון גדל היין הטוב בעולם.אנו שמחים בביקורכם בשומרון, ומקוים שתהיו שגרירים שלנו, שתבואו לטייל שוב וכמובן – לגור..".

בתחילת דבריו, פנה עוזי דיין לקהל הגדול ושאל "מי לפני הסיור היום לא היה אף פעם בהר גריזים"? מאות אצבעות הורמו. "מי לא היה אף פעם במנהטן"? – הוסיף דיין לשאול.   רק אצבעות ספורות הורמו. "זו הנקודה" – סיכם האלוף (מיל.) עוזי דיין - "הדבר הזה מבהיר יותר מכל את החשיבות של הסיורים בשומרון. ללא קשר לדעות, רוב הציבור לא מטייל בארץ ישראל. ההכרות של הסיפור היהודי והישראלי לא יסיימו את הויכוחים, אבל ההכרות חשובה. חשוב שכאשר מתקיים דיון אנשים יוכלו לומר ביקרתי במקום אני יודע במה המדובר".

נשיא המרכז האוניברסיטאי אריאל, יגאל כהן אורגד, סיפר על התפתחות המרכז האוניברסיטאי אריאל. המטיילים לא הסתירו את התרגשותם  מביקורם הראשון בשומרון, ורבים מהם הצהירו כי "יצאו אחרים" ודברים רבים בהשקפתם בנושא ההתיישבות  ביהודה ושומרון השתנו.

"אומנם השמש לא זורחת היום" - אמר אלי מכפר סבא –  "אך האווירה בהחלט פורחת. אני נהנה לטייל כאן ונהנה מהיין המשובח". צחי, תושב תל אביב, סיפר כי מאז שהיה חייל לפני עשרות שנים לא היה במקום וכי בא לראות מקרוב את האזור עליו מדברים. "לא ברור לי למה מציעים לפנות כאן"- הוא אומר "לדעתי דווקא צריך ליישב כאן כל חלקה. ראיתי היום בפעם ראשונה את הישובים בשומרון" - הצהיר מאיר מרמת גן – "ואני רוצה להגיד לכם שאני אוהב את המקום ואת האנשים המתגוררים בו".



לאחר הסיור חזרו מאות המטיילים למרכז הארץ. הסיור ההמוני התקיים במסגרת מיזם "השומרון נעים להכיר" של היחידה האסטרטגית במועצה האזורית שומרון, פרוייקט ההמשך לסיורי האח"מים שמקיימת מזה שלוש שנים המועצה למאות עיתונאים ופוליטיקאים בשומרון.

"בחודשים הקרובים יגיעו לשומרון עוד מאות אוטובוסים כאלה" – אמר יוסי דגן ראש היחידה האסטרטגית בשומרון – "אין תחליף להגעה לסיור בשטח כדי לעקוף את ההסתה של התקשורת. אנו נמשיך להביא את כל עם ישראל לבקר בשומרון, לראות, להפגש עם התושבים ולהתחבר לעשייה הציונית בשומרון".