הרב פרץ: שירת נשים זה לא חילול שבת

הרב הצבאי הראשי, הרב רפי פרץ, וראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, השתתפו הבוקר במושב הפותח של כנס ירושלים של העיתון "בשבע", בו דנו המשתתפים באחדות הצבא מול שירת נשים.

הרב פרץ אמר, כי "אנחנו זוכים למשהו דמיוני שרק חלמנו עליו. אנחנו לא צריכים לקחת את המושכות ולעשות ככל העולה על רוחנו. צריך לדעת להשתלב. אני חושב שהתקדמנו מאוד מבחינת היחס לדת, גם לחרדים.עושים מה שאפשר כדי שהשירות יהיה מתאים גם לחרדים".

הרב פרץ האשים את הציבור הדתי בסערה סביב שירת נשים, "הפעם היחידה שהצבא עשה בעיות ופעל ראש בראש היה כשהציבור שלנו החליט לקחת את נושא "שירת נשים" ולעשות מזה "הורדת ידיים", הצבא אמר - גם אני יכול ברוח כזו".

לדברי הרב פרץ, "אי אפשר לשחק עם ההלכה. הצבא מכבד את מסורת ישראל. הלוואי שזה היה ככה בציבור הרחב. הצבא מאוד מכבד את המסורת. יש סוגיות והתמודדות אבל אנחנו בצבא אחר היום. יש תהליכים ויש שינויים. הרמטכ"ל אמר שהוא מצפה ממפקדים להתחשב באמונות של חיילים. בבה"ד 1 נכון עשו החיילים שרצו לצאת אבל כשמפקד אומר נא לשבת זה שונה מהלכות שבת. כשמפקד אומר נא לשבת ויש מפגש בין ערכים. יש אפשרויות להתמודד להסיט את הראש לא להתכוון. ברור שאנחנו שומרים על הלכה וגם שומרים על אחדות ישראל. בהליכה משותפת נשמור על שני הערכים הללו".

הרב אליעזר מלמד הציג בדיון עמדה מנוגדת, אשר איננה מקבלת את החלוקה בין הלכות שבת ובין שירת נשים.

לדבריו, "יש דברים יפים ויש גם בעיות. בחיילות עצמה אין הבדל בין דתי ולא דתי. בשעת מלחמה אין הבדל. אני לא חושב שרואים הבדל מעשי. האחדות באה לידי ביטוי. שאלת ההשתלטות לא רלוונטית כי אין בזה תועלת. גם הדיבור על השתלבות לא רלוונטי כי אנחנו חלק מהעם וכבר משולבים".

"כאשר מעגנים את השירות במונחים של מצווה זה מחזק את הקשר לארץ. דווקא בגלל זה חשוב שהצבא יישאר צבא לשם צבא. לא לחנך לא לפמניסטיות או לדברים אחרים. ערך הצבא מספיק גדול לא צריך להכניס עוד דברים", קובע הרב מלמד, "קשה לנהל את הויכוח בלי להבין שעבור הציבור החרדי זה פיקוח נפש כששוב ושוב אנחנו רואים חיילים דתיים שצריכים לשנות את אורח החיים שלהם בגלל הצבא".

"כל בן אדם ירא שמים מחויב קודם להלכה. כמו שאין בן אדם שחושב שפקודה היא מעל המצפון, אז אצל דתיים ההלכה זה המצפון", הוסיף הרב מלמד.