חוזר לריבונות ולביטחון. הר הזיתים
חוזר לריבונות ולביטחון. הר הזיתיםפלאש 90

יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, ח"כ דני דנון (הליכוד) ערך היום (שני) דיון בבעיית חילול הקברים בהר הזיתים, ובהגברת ביטחונם של יהודי התפוצות הפוקדים את קברי קרוביהם.

יו"ר הועדה הבינלאומית לשימור ההר, אברהם לובינסקי, טען כי "לא יתכן שיהודים יפחדו להתקרב למקום החשוב וההיסטורי הזה, ועל הממשלה לטפל בסוגיה זו במהרה. הר הזיתים שרד את כל הכובשים בארץ ישראל, אך הוא מתקשה לצלוח את מדינת ישראל".

יו"ר הועדה הסביר כי מדובר במציאות יומיומית מסוכנת, בה נתקלים יהודים מהארץ ומהתפוצות, המגיעים לפקוד את קברי יקיריהם. לדברי דנון, "למרות שהותקנו במקום מצלמות, ואף יש יותר שוטרים, אך בפועל האלימות עדיין קיימת והפורעים הערבים משיגים את מטרתם – שיהודים לא יגיעו לבקר.

אילו זה היה מתרחש במדינות זרות – היינו מתייחסים לכך בחומרה, אולם כאן לא עושים דבר, וגם בתקשורת לא מדווחים על כך במידה מספקת. לא יתכן שיהיה צורך לתת ליווי ליהודים במדינתם". דנון קרא לשר לביטחון הפנים להאיץ את הקמתה של תחנת משטרה באתר עד חג הפסח, ולהוסיף מצלמות גם על כביש הגישה ופנה למשרדי החינוך והתיירות לקדם סיורים במתחם. הוועדה גם תקיים אחרי הפסח, סיור וישיבת מעקב בהר הזיתים.

סגן יו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב, מלקולם הונליין, שבעצמו הותקף במהלך ביקורו בהר הזיתים ביום שישי האחרון, טען כי השמירה על היהודים בעיר הבירה שלהם נוחלת כישלון. "הפורעים הערבים מבינים עד כמה ההיסטוריה חשובה ליהודים, ולכן הם פוגעים במקומות הרגישים הללו. זהו מבחן עבורנו – האם נשמור על המסורת ועל העבר שלנו או לא?!".

לדבריו הצטרף ח"כ יעקב כ"ץ (האיחוד לאומי) שטען כי "הבעיה המרכזית טמונה בכך שלא קיימת כל הרתעה מצד השלטון כלפי הפורעים". סטיב גולדברג, פעיל בנושא מיהודי ארה"ב, שאף הוא הותקף במקום, זעם על כך ש"השלטון הישראלי חושש להכעיס את הערבים. זריקת אבנים צריכה להיחשב כניסיון-רצח". קאן אברמוביץ', מחברי הליכוד בארה"ב, טען כי "ממשלה שאינה יכולה להגן על האזרחים שלה לא צריכה להיות בשלטון. הממשלה מפלה את היהודים ולא ממלאת את החוק כלפי הערבים והיהודים באופן שווה".

מפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים, תנ"צ ניסים אדרי, הסביר כי המשטרה משתדלת לתת מענה הולם תוך הגברת הפעילות הגלויה והסמויה באזור, ובמקביל מתקיים הליך מואץ להקמת תחנת משטרה במקום. גם אלעד קנדל, מנהל פרויקט אגן העיר העתיקה ברשות לפיתוח ירושלים, הוסיף כי התבצעו לאחרונה מעצרים רבים וכי אכן ניתן לראות ירידה בהיקף הונדליזם. כמו כן אמר כי בהר הזיתים הושקעו לאחרונה כ- 90 מיליון שקלים ומופעלות בו 97 מצלמות. לדבריו, "מושקעים במקום משאבים רבים, ואכן ניתן לראות שיפור ככל שחולף הזמן". בתגובה לכך, התלונן מאיר אינדור, יו"ר ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", כי "לא קיימות מצלמות על הציר המרכזי בו מתרחשות התקיפות, משום שהמשטרה חוששת שיפרקו אותם".

ח"כ בן ארי (האיחוד הלאומי) הוסיף כי "בעת האחרונה נופצו בהר 42 קברים, במאמץ רב ליצור הרס גדול. נעצרו 8 פורעים ונטען שהם עשו זאת מתוך שעמום. חוץ מפורע אחד שקיבל עבודות-שירות כעונש, כל השאר לא נשפטו. זה לא 'תג מחיר' אלא מעשים שבכל יום. עלינו לבצע הרתעה ולא לנסוע לאתר ברכבים ממוגנים".