גלעד ארדן
גלעד ארדןצילום: פלאש 90

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מתייצב היום (שני) לצידם של מתיישבי מגרון וקורא לראש הממשלה למנוע פינוי בכח של היישוב.

"למתיישבים יש רצון טוב להגיע להסדר", הבהיר ארדן, "אבל לא סביר להכריח את מתיישבי מגרון, שהביעו נכונות להתפנות מיישובם, לחתום גם על 'צו הריסה' לבתיהם, טרם הוכח מעמדה המשפטי של הקרקע".

השר הוסיף כי "גם לתושבי מגרון יש זכות בסיסית לנסות ולהוכיח בבית המשפט את מעמד הקרקע לפני קביעת עובדות בשטח והריסת בתיהם. המדינה יכולה להסתפק בכך שהמתיישבים מוכנים להעתיק את מקום מושבם ולהעביר את הקרקע לאחריות המנהל האזרחי שיעשה בה כרצונו ואין שום צורך לדרוש מהם לחתום במו ידם על פעולת ההריסה".

אמש פורסם בערוץ 7 כי המדינה נסוגה מההסכמות אליהן הגיע השר בני בגין עם נציגיהם של תושבי הישוב מגרון. המדינה מסרבת לאפשר את הישארותה של נוכחות אזרחית באתר של הישוב הקיים עד לבירור תביעות הבעלות על הקרקע ואף עומדת על כך שעם המעבר לאתר הקבע יהרסו כל המבנים במקום ורק במידה שיתברר שאין לקרקע בעלים פרטיים יבנו המבנים מחדש.

במסיבת העיתונאים שקיים הבוקר אמר השר בגין כי הוא דוחה את הדיווחים בתקשורת לפיהם חזר בו מההסכם. "לעיתים יש תקלות מסוימות", אמר בגין "יש כאלה (ביו"ש, ע"ב) התובעים כי יקוב הדין את ההר כאן ועכשיו - אין חלקי עימהם.  יש הסוברים שיכוף ההר את הדין גם אין חלקי עימהם. אנחנו בממשלת ישראל מחפשיים את דרך הפשרה בדרכי שלום כפי שעשינו בעבר היחס לרמת גלעד".

השר בגין ציין כי האתר הנוכחי ימסר למנהל האזרחי והמבנה יפונה על פי הדין ולא יבנו באזור מבנים אחרים. המנהל האזרחי יבדוק לעשות בו שימוש חוקי על פי רצונו.

"התושבים ישארו על הרכס", הדגיש השר בגין, "לא ניתן למלא את כל המשאלות ואת כל הבקשות אך זו פשרה טובה". כמה זמן תימשך הבנייה החדשה? לדעת המנהל האזרחי עד כשנתיים, "נבקש מבית המשפט לאפשר לתושבים להישאר במקום עד 30 בנובמבר 2015 ונקווה שהבנייה באזור החדש תושלם עד לתאריך הזה".