יד ושם: המדריך הפלשתיני הסית
יד ושם: המדריך הפלשתיני הסיתיד ושם

היום (ג'), יתקיים ביד ושם טקס הענקת אות חסיד אומות העולם לכומר זו'סף קופר ז"ל ולנזירה מארי אמיליאן (מארי-רוז הרמאנטייה) מצרפת.

את האות והמדליה יקבלו הנזירה מארי אמיליאן, חסידת אומות העולם והכומר אנדרה אלמרה, אחיינו של הכומר ז'וסף קופר ז"ל. הטקס יערך בנוכחות שגריר צרפת בישראל כריסטוף ביגוט, הניצולה גבי הוכמן, בני משפחה וחברים וחברי ועדת חסידי אומות העולם. האות והמדליה יוענקו ע"י מנהלת מחלקת חסידי אומות העולם ביד ושם אירנה שטינפלד. הטקס יתקיים בבית הכנסת ביד ושם.

ביד ושם מספרים את סיפור ההצלה:

דוד והלה-זיסה הוכמן הגיעו בשנת 1923 מפולין לצרפת והתיישבו בעיר Metz  שם נולדו ילדיהם אנני ורנה. כאשר גרמניה תקפה את צרפת ב 1940 ברחה משפחת הוכמן לעיר ניס, שם נולדה בתם גבריאל.

בספטמבר 1943, עם כיבוש השטחים הצרפתיים שהיו בשליטת איטליה ע"י גרמניה, מסרה משפחת הוכמן את שלשת הילדים לידי ארגון OSE, שעסק בהצלת יהודים. גם בני הזוג הוכמן עברו למקום מסתור, אך כאשר יצאה האם הלה כדי לבקר את ילדיה נתפסה בידי הגסטאפו ושולחה לאושוויץ, שם נרצחה ב-2 בנובמבר 1943. לילדים נמצא מקום מחסה ובעזרת בעלה הקתולי של דודתן הושמו שתי הבנות, אנני וגבי, בבית היתומים של מנזר La Providence בעיר מנד, שהעניק מחסה אף לחברי הרזיסטאנס. תחת השגחתם של האחראי לבית היתומים הכומר ז'וסף קופר והנזירה הראשית מארי-רוז ברוז'רון* נשמרה זהותן היהודית של הבנות בסוד; הנזירה מארי-אמיליאן (מארי-רוז הרמאנטייה), שהייתה שותפה לסוד, קיבלה על עצמה את האחריות האישית להסתיר את אנני כל פעם שנשקפה להם סכנה, אך הנזירה שהופקדה על טיפולה של גבי לא ידעה כלל שהיא יהודיה. אנני וגבי שהו בבית היתומים כשנה וחודשיים.

 אחרי המלחמה לא דובר עוד בין הילדות ואביהן על קורותיהן במנזר או על קורות המשפחה בזמן המלחמה. רק בשנות ה-90 החלה גבי לברר כיצד ניצלה. בעידוד "עלומים", אגודה ישראלית של ילדים יהודים שהוסתרו בצרפת בימי השואה, פנתה גבי לארגון OSE, ובאמצעות רשימות הילדים שהושמו במקומות מסתור הגיעה לבית היתומים של La Providence. גם בבית היתומים נמצאו רשימות בהן מתועדות היא ואחותה.

בשנת 1994 נסעה גבי לצרפת ופגשה את מארי-אמיליאן. שלוש שנים מאוחר יותר בטקס שנערך בעיר מנד נחשף לוח זיכרון על קיר המנזר, בו מסופר על מעשיהם הנאצלים של שוכניו בתקופת המלחמה.