מהפכה חוקתית שניה. הרב גיסר
מהפכה חוקתית שניה. הרב גיסרפלאש 90

מכון משפטי ארץ בעפרה יקיים הערב (שלישי) ערב עיון בנושא "חוק דיני ממונות" אשר אושר בכנסת בקריאה ראשונה ועלה בימים אלו לדיון בועדת חוקה להכנתו לקריאה שניה ושלישית.

הרב אבי גיסר, יו"ר המכון, מסביר בשיחה עם ערוץ 7 כי לא מדובר במהלך משפטי טכני אלא במהפכה של ממש, "ניתן להגדיר זאת כמהפכה החוקתית השניה".

את חקיקת הקודקס האזרחי החדש, המאגד בתוכו שורה ארוכה של חוקים המקיפים את כלל תחומי המשפט האזרחי, ליוו שורה ארוכה של מומחים ומשפטנים, ובראשם עמד לאורך כל התקופה מי שהיה אבי המהפכה החוקתית הראשונה, הפרופ' אהרון ברק.

הרב גיסר מציין, כי למרות המאמץ הרב שהושקע בחוק, באופן מפתיע לא שותף בעריכה אף לא מומחה אחד מתחום המשפט העברי, זאת למרות שבמרבית שנות העבודה על החוק כיהן במשרד המשפטים פרופ' נחום רקובר כסמכות הרשמית בנושא המשפט העברי.

לאור זאת סבור הרב גיסר, כי החוק כולו, ובמיוחד פרק המבוא והעקרונות, עלולים להעמיק את הקרע הקיים ממילא בין המשפט הישראלי ובין משפט התורה, "פרק המבוא ממש קורא לשופטים להפעיל פרשנות יצירתית ולמעשה לחוקק מחדש את החוק האזרחי הישראלי, בכך שהוא קובע כי מטרות החוק הן צדק, תום לב, הגינות ויעילות במשפט. קביעות שכאלו מהוות קריאה של ממש לשופטים לעצב את החוק ולפרש אותו לפי תפיסותיהם והשקפות עולמם".

הרב גיסר מציין אמנם, כי דעתם של כל פוסקי ההלכה היא שעל כל יהודי חובה להתדיין בכל נושא אזרחי בפני בית דין של תורה, וכי מדובר בחובה שהיא מצווה, החלה לא רק על התובע אלא גם על הנתבע שמצווה להסכים לדון בדין של תורה, אולם למרות זאת לדעתו יש חשיבות בניסיון שלא להעמיק את הפער בין המשפט הישראלי ובין משפט התורה.

"משפט התורה איננו שולל את חקיקת הכנסת ומכיר בתוקפם של חוקים רבים בין אם מכוח מנהג המדינה ובין אם מכוח תקנות הציבור, כפי שהורונו רבותנו ובראשם הרב אפרהם שפירא זצ"ל, אולם החוק הנוכחי, ובמיוחד פרק המבוא שלו אינם עושים לקירוב אלא להעמקת הפער. היום עומד החוק לדיון בועדת החוקה של הכנסת, בה מכהנים לא מעט חברי כנסת שומרי מצוות, ואנו ממליצים לועדה להסיר מן החוק לחלוטין את פרק המבוא, פעולה שכשלעצמה תפתור חלק גדול מהבעייתיות שבחוק", מסכם הרב גיסר.