מדינה פלסטינית איננה מעשית. דיין
מדינה פלסטינית איננה מעשית. דייןצילום: ניסים לב

האם יש אלטרנטיבה לרעיון המדינה הפלשתינית, כך שאלו היום בכנס ירושלים התשיעי של עיתון בשבע.

במושב השתתפו יו"ר מועצת יש"ע דני דיין, חבר מליאת מועצת יש"ע עדי מינץ, חבר הכנסת אורי אריאל, דובר היישוב היהודי בחברון נועם ארנון, יוסי שריד ופרופ' יוסף שלהב.

את הכנס פתח יוסי שריד אשר ביקש להעלות את מודעות הקהל לנושא "זוהי מדינת היהודים ולא מדינה יהודית, מלחמה נוספת משמשת ובאה, חבל על שפיכות הדמים שתפרוץ אם לא נתעורר".

עדי מינץ וחה"כ אורי אריאל הציגו איש איש את מתווה הפתרון המדיני המוצע על ידיהם. הצעתו של מינץ כוללת תוכנית שהוכנה יחד עם חנן פורת ז"ל, בה כלולים – הביטחון בידי ישראל, אחריות ביטחונית מלאה של מדינת ישראל וצבאה על רוב אזור יהודה ושומרון. בשלב הביניים הכולל ריבונות ישראלית חלקית, רצף תחבורתי הכולל שגרת חיים ללא מחסומים עם הפרדת צירים, מנהל עצמי ב-36% משטחי יהודה ושומרון ותוכנית פיתוח כלכלי בינלאומי. בהמשך התהליך – הצעת פתרון קבע בו שליטה של ישראל ביתר חלקי יהודה ושומרון. "כל פתרון אחר של שתי מדינות לשני עמים משמעותו חיסול הזהות הציונית" טען מינץ.

לשיטת אריאל יש לספח את כל השטח ממערב לירדן אל מדינת ישראל, "מהים ועד הירדן יהיה שטחה של ישראל", במסגרת התוכנית יסופחו 100 אחוזים משטחי יהודה ושומרון אל ישראל, ותינתן אפשרות לערבי יו"ש לקבל אזרחות מלאה הכוללת גם הצבעה לכנסת ישראל.

"מדינה פלשתינית איננה אפשרית כלל" טען יו"ר מועצת יש"ע דני דיין, "מדינה כזו איננה פותרת שום בעיה, הצעותיהם של מינץ ואריאל כלל אינן רלוונטיות. אין פתרון לסכסוך היהודי-ערבי כרגע, כל פתרונות הזויים ואשליות אחרות אינן תרופה לבעיה, זוהי מערכת משוואות שאין לה פתרון. הפתרון היחיד לא ייוצר במכון מחקר, או על מפת שרטוט כלשהי, אלא אך ורק בשטח, עם הזמן".

"מדינה פלשתינית איננה אפשרית כלל"

לדברי דיין הסכים נועם ארנון, אשר סיפר על הקשר שלו עם השייח' ג'עברי ,ראש החמולה הגדולה בחברון "התאוריות שהוצגו פה אינן ישימות כלל בשטח כל עוד הצד השני לא יסכים לשום צעד כזה, לא יכול להיות מבחינתם הסכם שלום חתום שכולל וויתור על אדמות יהודה ושומרון, רק שלום 'בשטח' יכול להתקיים, וכך סובר גם השייח' – שלום בין ממשלות אינו ישים, אלא רק שלום בין אנשים מכורח החיים משותפים באיזור"

בכנס הוצג סקר מיוחד בוצע ע"י מכון מאגר מוחות עבור כנס ירושלים התשיעי של העיתון 'בשבע' בקרב הציבור היהודי בארץ במגמה לבחון את עמדותיו ביחס להקמת מדינה פלשתינית, בו עלה כי רוב גדול מבעלי הדעה (74%) מתנגדים להקמת מדינה פלשתינית במתווה לפיו, תוקם מדינה פלשתינית על גבולות גדר ההפרדה, לפלשתינים תינתן קרקע חלופית בתוך הקו הירוק במקום גושי ההתיישבות שיסופחו לישראל, ירושלים תחולק על בסיס שכונות יהודיות לישראל וערביות לפלשתינים, וכמאה אלף מתיישבים בשטח שמחוץ לגדר ההפרדה יפונו מבתיהם.