כור מספר 6 בפוקושימה יפן
כור מספר 6 בפוקושימה יפןרויטרס

ברגעים החשוכים ביותר של אסון הכור הגרעיני בשנה שעברה בפוקושימה שביפן, מנהיגי יפן לא ידעו מה יהיה הנזק האמיתי בכור ובסביבותיו, ושקלו את פינויים של כל תושבי טוקיו, כך מגלה תחקיר עצמאי של אירועי השנה שעברה שהסתיים ביום שני.

התחקיר, שבוצע על ידי האיגוד היוזם לשיקום יפן, מציג את הסצנות החיות ביותר שפורסמו על סף המשבר הגרעיני ביפן.

קבוצה של 30 פרופסורים, עורכי דין ועיתונאים חקרו למעלה משישה חודשים את תגובת יפן לבעיה במערכת הקירור של הכורים.

הקבוצה חקרה למעלה מ-300 אנשים, כולל רגולאטורים בכירים בתחום הגרעין ובמשרדי הממשלה היפנית ואת ראש ממשלת יפן בזמן המשבר, נאטו קאן. הם קיבלו גישה מורחבת לנתונים מזמן המשבר בעיקר משום שהייתה דרישה ציבורית גדולה לחקור את האירועים, וגם משום שמייסד האיגוד הוא אחד האינטלקטואלים הציבוריים הידועים ביפן.

העותק המורחב של הדו"ח קובע כי לעיתים קרובות הוסתרו במכוון, אמיתות לגבי המשבר על ידי ראש ממשלת יפן, החברה מפעילת הכור "טפקו" ומנהל הכור. הקונפליקטים בין הגורמים השונים הובילו לדיווחים סותרים בימים הראשונים של המשבר, ויכלו לגרום לנזקים ברכוש ואובדן בנפש בכמות גדולה בהרבה ממה שהתרחש בסופו של דבר.

אחד מדיווחי הדו"ח מציין כי ב-14/03-15/03 היו פיצוצים בתוך הכורים, שבעקבותיהם שקלו לפנות את כל עובדי הכור מהמקום, דבר שיכול היה לגרום לכורים לצאת מכלל שליטה ולפלוט כמות גדולה יותר של חומר גרעיני לאטמוספרה. מזכ"ל הקבינט היפני בשמן האירועים טען באותו הזמן כי תגובת שרשרת כזו עלולה לגרום לאירוע קטסטרופי שידרוש פינוי נרחב של כל טוקיו מאנשיה לטווח בלתי מוגבל.

הדו"ח מתאר את הפאניקה ששלטה בממשל קאן לנוכח התחזיות, ואת הדיווחים החסרים לבעלות בריתה ובכללן ארצות הברית. הדו"ח מאשר את החששות של מומחי גרעין מחוץ ליפן שטענו בזמנו שממשלת יפן מסתירה את הבעיות הגדולות.