יביך את הקואליציה? שטרית
יביך את הקואליציה? שטריתפלאש 90
בעוד מחירי הדלק מסעירים את המדינה, הודיע היום ח"כ מאיר שטרית כי הוא מתכוון להעלות ביום ד' הקרוב את הצעת החוק שיזם לביטול המע"מ על הבלו של הדלק. הצעת החוק של שטרית צפויה להביך את הקואליציה שדחתה כבר בעבר את ההצבעה בחוק מחשש לביקורת ציבורית.

החוק נולד בעקבות תחקיר של שטרית שהעלה כי המדינה גובה כפל מס על הדלק שאנו צורכים. התברר כי העלות של הדלק מורכבת מעלות הבנזין, מס בלו (2.92 ₪ לליטר נכון ליולי 2011) ובנוסף לאלה מתווספים 16% מע"מ. לטענת שטרית לא יתכן שמדינת מתוקנת תגבה מס עקיף (מע"מ) על מס עקיף (בלו). אישור הצעת החוק צפויה להוזיל את המחיר לליטר דלק בחצי שקל לליטר.

בחודש דצמבר 2011 עלתה ההצעה לראשונה בכנסת למרות התנגדות הממשלה. בנאומו מעל בימת הכנסת שכנע שטרית את חברי הקואליציה שביקשו לדחות את ההצבעה כדי שיוכלו לדון בחוק. עתה, מששטרית ראה כי לא חלה התקדמות במו"מ עם הקואליציה – החליט להעלות את החוק ביום ד' הקרוב, למבוכת הקואליציה.

"המצב כיום הוא שקרוב לחצי מהמחיר לליטר דלק לצרכן מורכב ממסים המוטלים על הדלק", אומר שטרית. "אם הממשלה מעוניינת לגבות מס מהאזרחים – שתעשה זאת בצורה שקופה ושתהיה מוכנה לספוג את הביקורת הציבורית. המיסים העקיפים פוגעים בעיקר במעמדות הנמוכים ולכן תיקונים חברתיים צריכים להתחיל בהם"