למי פונים? אורלב
למי פונים? אורלבפלאש 90
"למי פונים הורים לילד עם צרכים מיוחדים שרוצים להתלונן על הסעת הילד לבית הספר?", תהה יו"ר הוועדה לזכויות הילד זבולון אורלב בדיון שהתקיים היום בכנסת על מערך ההסעות. "איך הורה יודע מה זכויותיו? מי מפקח? מי אוכף את החוק? למה שלא יעצרו כלי רכב בצד הדרך לביקורת? הרי יודעים מי החברות".

עו"ד אביבית ברקאי אהרונוף מהמועצה לשלום הילד טענה שקבלנים אינם עומדים בתקציב עליו התחייבו במכרז, ועל מנת להוזיל עלויות מפעילים קבלני משנה. כך מבוצעות לדבריה הסעות פיראטיות ברכבים לא בטיחותיים. כן טענה שאין גוף מפקח שניתן להפנות אליו תלונות. הורים שפונים למשרד החינוך מופנים לרשות המקומית שחוזרת ומפנה למשרד החינוך.

נתנאל קטיעי, אב לילדה נכה סיפר שילד נכה קשה נפל בהסעה של בתו משום שהתקן הריסון שלו לא היה תקין, ובתו הייתה היחידה שדיווחה לעל כך. לדבריו דיווח לעירייה נתקל בהתכחשות מוחלטת למקרה.

הוועדה ממליצה להעלות משמעותית את הסנקציות הכספיות בחוזה ההתקשרות בין הרשות המקומית לחברות ההסעות וכן לפרסם דו"ח שנתי של ממצאי הפיקוח של משרד החינוך. כן המליצה הוועדה שהחינוך המיוחד יפרסם חוזר להורים בדבר זכויותיהם וחובותיהם בכל הקשור להסעות בטיחותיות. הוועדה ממליצה כי הורים יפנו בתלונות למנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית, ותלונות שלא יטופלו לשביעות רצונם יועברו לממונה על ההסעות במחוז ובעת הצורך גם למנהל אגף ההסעות במשרד החינוך. יו"ר הוועדה זבולון אורלב ביקש להפנות אליו תלונות מדגמיות אותן הוא יפנה לנציב תלונות הציבור.

הוועדה המליצה גם שהחוזה להתקשרות הרשות המקומית עם חברת ההסעות יפורסם באתר המשרד על מנת שהורים ידעו מהם חובות חברת ההסעות ויוכלו לפקח בעצמם. הוועדה המליצה למשרד התחבורה לכלול תנאי נוסף ברישיון הרכב, המציין שרכב זה מתאים להסעות ילדים עם צרכים מיוחדים.

הוועדה מבקשת מועדת צרפתי, שמונתה לפני שנתיים על מנת להסדיר את הסעות הילדים בעלי הצרכים המיוחדים, להשלים בהקדם את גיבוש המלצותיה, ובמקביל להפעיל ניסוי של המלצותיה באזור מסוים בארץ כבר בשנת הלימודים הקרובה. הוועדה תקיים ישיבת מעקב לקראת פתיחת שנת הלימודים.