אפליה בעכו?
אפליה בעכו?פלאש 90

לאחרונה זכתה עמותה הנקראת "העמותה לבניית שכונה דתית – עכו" במכרז של רשות מקרקעי ישראל לבניית 153 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בשכונת האגרוף בצפון בעכו. עמותה אחרת, הנקראת "העמותה לפיתוח עכו ובניינה", זכתה גם היא באותו מכרז בקרקע לבניית 43 יחידות דיור.

המגרשים משווקים כחלק מפרויקק המיועד לציבור ה הדתי. משום כך מבקשים אנשי האגודה לזכויות האזרח לבטל את הזיכיון שניתן לחברות.

באגודה מצוין כי מפרסומי החברה מתברר ש'העמותה לפיתוח עכו ובניינה' פועלת בשיתוף עם חברת 'באמונה דיור לציבור הדתי לאומי', ה"עוסקת בשיווק דירות ליהודים דתיים בלבד. באמונה עוסקת גם בהקמת פרויקט מגורים ליהודים דתיים בלב יפו, פרויקט נגדו הגישה בעבר האגודה לזכויות האזרח עתירה בשם תושבי יפו, שהתנגדו לפרויקט המפלה”, מוסיפים ואומרים אנשי האגודה ומציינים כי “"באותו מקרה אישר בית המשפט העליון את הפרויקט בשל כך שהזכויות כבר עברו לרוכשים, אך בעקבות העתירה התחייבה המדינה בפני בית המשפט העליון, כי תוסיף לכל מכרזי הבניה סעיף הקובע, כי לרשות מקרקעי ישראל זכות לבטל את הזכייה במכרז אם יתברר שהזוכה שיווק את הדירות בצורה מפלה. סעיף כזה אכן מופיע במכרז בו זכו העמותות”.

עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח, סבור ש"מדובר במקרה מובהק של אפליה פסולה על בסיס לאום ודת ופגיעה בזכות לשוויון, שאין לה הצדקה בקרקע ציבורית שאמורה לשרת את כלל הציבור המשווע לפתרונות דיור". באגודה מוסיפים ואומרים כי עמדתה המובאת בפני רשות מקרקעי ישראל נתמכת על ידי פסיקת בית המשפט העליון בעניין המכרז ביפו, שם ציינה הנשיאה ביניש כי "יש ממש בטענה שהציבור הדתי לאומי אינו בגדר קבוצת מיעוט הדורשת הגנה על מאפייניה הדתיים והתרבותיים הייחודיים, בפרט כאשר מדובר בקרקע המיועדת לדיור בתחום ישוב עירוני".

עו"ד גן-מור הוסיף, "שיווק דירות ליהודים דתיים בלבד נועד ליצור שכונה סגורה ולהדיר ממנה ערבים, חילונים וחרדים. אין זה שונה משכונה, שבה מסרבים למכור דירות ליוצאי אתיופיה או מישובים המסננים מועמדים 'לא רצויים' באמצעות ועדות קבלה. להפרדה במגורים מחירים כבדים לחברה ובעיקר לקבוצות המוחלשות בה ויש להיאבק נגדה”.