העלאת מחירי הדלק פוגעת בנכים
העלאת מחירי הדלק פוגעת בנכיםיד שרה

העליות התכופות במחירי הסולר לתחבורה מקשות על פעילות העמותות הנאלצות להוציא סכומים גדולים מתקציביהן על רכבי השירות.

רכבי יד שרה הכוללים נכוניות להסעת נכים, משאיות לאספקת ציוד רפואי לסניפים ורכבי שירות, צורכים 40,000 ליטר בחודש, כמעט חצי מיליון ליטר בשנה, וההוצאה הכספית היא יותר מ-3 מיליון ש"ח.

כעמותה הפועלת מתרומות, יד שרה נאלצת לאחר שלוש שנים בהן ספגה את עליית מחירי הסולר, להעלות את מחיר הנסיעה בנכוניות ב-10 ₪ כשהיא ממשיכה לסבסד את העלות בכ-50%. מחיר נסיעה זהה בחברה פרטית הוא פי שלושה. "לאנשים בכיסאות גלגלים אין כמעט תחבורה ציבורית נגישה מלבד יד שרה. אנחנו מודעים למצב הכלכלי הקשה של ציבור הנכים. במקום לצמצם את מספר הנכוניות, בלית ברירה העדפנו להעלות את מחיר הנסיעה", אומר יואל לוי, מנהל אגף הרכב ביד שרה. 

ל-"יד שרה" 40 נכוניות המסיעות אנשים בכיסאות גלגלים. כל נכונית נוסעת כ-65,000 ק"מ בשנה, ו-3 משאיות המספקות ציוד רפואי ל-100 סניפים - 70,000 ק"מ לשנה כל אחת. בשבע השנים האחרונות עלה מחיר הסולר ביותר מ-100%. כמחצית מהוצאות הסולר הם מיסי בלו ומע"מ הזורמות לקופת המדינה. בניגוד לחברות ועסקים, יד שרה, כעמותה, לא יכולה לקבל החזרים כלשהם על הוצאות אלו. "עסקים מקבלים החזרים על הוצאות מע"מ, וחברות אוטובוסים ומוניות מזדכות על הוצאות בלו. דווקא עמותה כיד שרה המסיעה נכים ומספקת ציוד רפואי, נאלצת לשלם את כל המיסים", אומר נפתלי מיכאלי, מנהל אגף הכספים.

המימד החברתי והצורך לצאת מהבית ולהמשיך ולפעול במסגרת החברה הוא קריטי לנכים, וביד שרה מקווים כי על אף ההעלאה במחירי הנסיעה, ציבור הנכים לא יימנע מיציאה מהבית עקב קושי כלכלי.