חתמו על ההסכם
חתמו על ההסכםדוברות חברת החשמל

הסכם לשיתוף פעולה לבדיקת התכנות להנחת חיבור כבל חשמל תת-ימי, בין רשת החשמל הישראלית לרשת החשמל הקפריסאית, נחתם היום.

שר האנרגיה והמים - ד"ר עוזי לנדאו, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל - אלוף (במיל.) יפתח רון-טל ויו"ר חברת DEH QUANTUM ENERGY  מקפריסין -  ונאסוס קטורידיס, חתמו היום (ראשון) בירושלים, על ההסכם. מדובר בתחילתו של מיזם שמטרתו לחבר בין שני איים חשמליים, ישראל וקפריסין וחיבורם לרשת החשמל האירופאית דרך יוון.

השר לנדאו אמר, "בחתימת ההסכם אנו פותחים דלת בין ישראל לשכנותיה באירופה:  ההסכם משדר לידידותיה של ישראל בעולם,כי ישראל היא עוגן של יציבות במזרח התיכון. חשיבות ההסכם היא הגיבוי האנרגטי לישראל ויציאתה ממעמד של אי אנרגטי בודד והבטחת אמינות אספקת החשמל לישראל ולקפריסין".

יפתח רון-טל ציין, כי הוא בטוח שבעתיד ישראל תהייה מחוברת לא רק לקפריסין, אלא לרשת האירופית כולה, "חברת חשמל מחויבת לרעיון, למיזם ולשותפות, ואנו נמשיך בדרך לשיתוף הפעולה ולהתקדמות בפרויקטים נוספים עתידיים, למען יציבותה האנרגטית ולפיתוחה הכלכלי של ישראל".

נאסוס אמר כי יש האומרים כי פרויקט זה הוא החשוב ביותר במאה ה- 21, גם בשל אורכו – 540 מיילים ימיים, וגם בעומקו - 2000 מטר.  פרטים אלו משמעותיים, אך הם רק סיבות טכניות. הדבר החשוב באמת הוא שיתוף הפעולה בין שלושת המדינות. הפרויקט יעזור ליוון לצאת מהמשבר הכלכלי, יאפשר לישראל להיות ספק אנרגיה רציני לאירופה ויאפשר לקפריסין להיות יותר מאי בודד.  

יצוין, כי ההספק המתוכנן של הכבל הינו כ 2,000 מגוואט שיונח בעומק של כ- 2,000 מטר בים. משך בדיקת ההיתכנות יערך כשנה ותוצאותיה יובאו לפני הממשלות ישראל, קפריסין ויוון, לאישור המשך הפרויקט שצפוי להסתיים בשנת 2016.