דאודורנט טבעי
דאודורנט טבעילבנדר

מחקר שנערך ע"י ה- EWG (מכון מחקר סביבתי מוביל בארה"ב) ערך בדיקות שתן ודם ל- 20 נערות בגילאים 14-19 ברחבי אמריקה ומדד בהן כמות רבה של כימיקלים הנמצאים בשימוש נפוץ במוצרים קוסמטיים ומוצרי טיפוח.

הבדיקות זיהו 16 כימיקלים מ- 4 קבוצות שונות phthalate, tricolosan, parabens and musks. מחקרים שונים קושרים כימיקלים אלו להשפעות שליליות ביותר כולל השפעות הורמונאליות וסרטן.

בדיקות אלו מגלות לראשונה עד כמה עמוקה החשיפה של בני נוער לפרבנים, ומראות שנשים צעירות נחשפות מאד לחומר משמר קוסמטי זה. מדהים לגלות שבגופן של כל הנערות שנבדקו במחקר נמצאו לפחות שני סוגי פרבנים (מתיל-פרבן ופרופיל-פרבן).הש

מחקר זה הוא הראשון המתמקד בחשיפה של נערות לכימיקלים בקוסמטיקה. חשיפה המתרחשת בשלב של התפתחות מואצת. בגילאים אלו מתחוללים תהליכי התבגרות של מערכות הרבייה, החיסון, הדם והמערכות ההורמונאליות, כמו גם גדילה מהירה של העצמות יחד עם שינויים גדולים במטבוליזם ושינויים מרכזיים במבנה ותפקוד המוח.

שינויים קטנים במערך של הורמוני מין הנמצאים בגוף ברמות של כאחד למיליארד-טריליון תאים, מובילים את תהליכי ההתבגרות. מחקרים חדשים טוענים שנערות בעיקר, פגיעות לחשיפה לריכוזים נמוכים מאוד של כימיקלים מפריעים כמו אלו שנבדקו במחקר זה, בגלל הרגישות המאוד גדולה למסרים הורמונאליים בגילאים אלו (שהפרבנים לדוגמא מחקים אותם) .

במהלך תקופת ההתבגרות, שבה מתעצמת הפגיעות לרעלים, מתנסות נערות מתבגרות רבות במספר גדול של מוצרי טיפוח. לדוגמא, נערות במחקר זה השתמשו בממוצע ב- 17 מוצרי טיפוח כל יום, כאשר נשים בוגרות משתמשות בממוצע בכ- 12 מוצרים. כך ,באופן לא מודע, נערות רבות חושפות עצמן לכמויות גדולות יותר של מרכיבים קוסמטיים עם השפעות בריאותיות פוטנציאליות דווקא בזמן שגופן פגיע יותר להשפעות כימיקלים.

מה כדאי לעשות?

  • להשתמש במספר מועט יותר של מוצרי קוסמטיקה.
  • לקרוא היטב את התוויות במוצרים בהם נעשה שימוש ולבדוק את הסיכונים הקיימים בהם.
  • להעדיף מוצרי טיפוח שאינם מכילים פרבנים

בגיל העשרה העדין, שבו חלים שינויים עצומים בגוף, חשיפה לכימיקלים רבים באופן יום-יומי ולאורך זמן עלולה להיות בעיתית ולכן יש חשיבות גדולה בבחירת המוצרים בהם משתמשים.

בימים אלו בהם האינטרנט כה נגיש לנוער וישנו כל כך הרבה מידע באינטרנט על כל חומר בקוסמטיקה והסכנות הקשורות אליו, דווקא בני הנוער יכולים לבחור בחירות בריאות יותר, בקלות רבה יותר, או לפחות להיות מודעים לבעייתיות במוצרים אותם הן בוחרים ולהמעיט בשימוש בהם.

באדיבות לבנדר – קוסמטיקה טבעית ואקולוגית lavender.co.il