פתיחות או סגירות? דתיים וחילוניים יחד.
פתיחות או סגירות? דתיים וחילוניים יחד.פלאש 90

תלמידי כיתות י"א בתנועת הקיבוץ הדתי השתתפו לאחרונה במסע "יהדות ודמוקרטיה" שבמהלכו נפגשו עם אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית.

רזי בן יעקב, רכז נוער וצעירים בקיבוץ הדתי, סיפר בראיון לערוץ 7, על מטרת הסמינר, "הרעיון היה, לעמוד על הזיקה שיש בין עמודי התווך שעליהם הוקמה המדינה - ה'יהודית' וה'דמוקרטית', ולמצוא את המכנה המשותף שלנו עם אוכלוסיות שונות ולעיתים רחוקות מאוד מאיתנו, "כי בסופו של יום אנו צריכים לחיות פה ביחד".

לדבריו, המפגשים עם האוכלוסיות השונות, יצר דיאלוג מעניין, "התחלנו את המסע בקיבוץ פלח של השומר הצעיר, לילה שלם היו שם ויכוחים. החבר'ה שם אתגרו אותנו בשאלות ורבים מהם אף טענו שחשוב לחזק את המצוות הסוציולוגיות, כמו כבוד האדם וואהבת לרעך כמוך".

הוא מספר שהם פגשו בקיבוץ אור הגנוז את האוכלוסייה החרדית, "החרדים דווקא ניסו לומר לנו שגם הם מכבדים את הדמוקרטיה, ועובדה שההלכה קובעת שיחיד ורבים הלכה כרבים".

בני הנוער של הקיבוץ הדתי נסעו לפגוש גם בני נוער ערבים, בטמרה שבגליל, "שאלנו אותם למה להם מותר לעלות על הר הבית ולנו אסור. הם שאלו אותנו מדוע הם זוכים לשירותים גרועים מהמדינה והסבו את תשומת ליבנו, לכבישים השבורים וצינורות התשתית המוזנחים".

בן יעקב טוען שחשוב שבני הנוער הדתיים יפגשו צעירים ממגזרים אחרים, "לעיתים אנחנו חיים יותר מדי בבועה ולא מספיק נפגשים עם מגזרים אחרים. הסמינר הזה תרם לקרוב בין בני אדם והמטרה שלנו שייווצרו כאן שותפויות, מה גם שבצבא גם ככה פוגשים אוכלוסיות מכל הגוונים".

הוא לא חושש שהמפגש יגרום למישהו לעבור לצד השני, "בדיוק ההפך, דווקא כשאתה נפגש עם עמדות אחרות, אתה נהיה נחוש יותר, ומנסה לשכנע את הצד השני בצדקת דרכך. גם בחור שעוד שנייה הכיפה נושרת לו, הוא פתאום מוצא את עצמו מייצג את הדת".