אצבע בעין. השר לנדאו
אצבע בעין. השר לנדאופלאש 90

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, נפגש אמש (שלישי) עם פעילי מטה המאבק גליל מערבי, המתנגדים להקמת מפעל התפלה ותחנת כוח בשדות שבי ציון.

פגישת העבודה בשבי ציון התקיימה לאחר שראש המועצה, יהודה שביט, וחבר קיבוץ כפר מסריק, אביתר דותן, הציגו לשר את מיקום המפעל, בתצפית פנורמית, שנשקפת מגג בניין מועצת מטה אשר ואשר ממחיש את העובדה, שהמפעל יוצב על קטע חקלאי צר, בין כביש 4 לבין השכונות החדשות של שבי ציון, במרחק של פחות מ-450 מטר מהבתים.

לאחר התצפית ולנוכח תצלומי האוויר שהוצגו בפני השר, אמר השר לנדאו: "לא ברורה לי הדרך בה התקבלה ההמלצה על מיקום המפעל, בשדות החקלאיים של שבי ציון ובקרבת בתים. כשבוחנים את המיקום ואת הנתונים – זה נראה כאילו החליטו לדחוף למישהו אצבע לעין".

עוד אמר השר לנדאו על מפעל ההתפלה: "צריך לבדוק את המיקום פעם נוספת. אני מכיר את השטח וזה לא נראה טוב. עובדה היא שזה נדון מחדש".

בשיחה נוספת שקיים השר בהמשך היום, הוא התייחס גם למתקן הגז המתוכנן ואמר: "באזור הזה צפויים ליפול טילים רבים ולא מדויקים ואין ספק שהמקום יטווח".

ראש המועצה האזורית מטה אשר, יהודה שביט אמר: "המיקום של מפעל התפלה ליד שבי ציון יוצר בעיה, שכן אם יקימו שם מפעל, השטח יחדל להיות חקלאי. זה הופך את השדות האלו לשטח תעשייתי עם תחנת כוח ולמעשה יקום בשדות החקלאיים אזור תעשיה חדש, במרחק 450 מטר ואולי פחות מבתי התושבים. בעתיד, מפעלים ירצו להיצמד אליו, לפי עקרון של הקמת מפעל צמוד דופן לתעשייה קיימת. מבחינתנו זאת מלחמת קיום, זה השטח היחידי ששבי ציון יכולה להתפתח אליו".

אבי אובנטל, סגן ראש המועצה, הממונה על תחום איכות הסביבה במועצה אמר: "אני לא ממליץ לעסוק בהיסטוריה, צריך להיצמד לעניין המרכזי והוא שבהחלטות המקוריות שמים מפעל התפלה באזורי תעשייה ולא בונים מפעל פחות מ-400 מטר מבתים. זה העיקר. זה התמצית של כל הדיון הזה ולא צריך לדבר יותר מדיי, כי העיקר בפרשה הזו, הוא ההבנה שלא בונים מפעל במיקום כזה, נקודה".

מאיר בן שיה, חבר מטה המאבק גליל מערבי, הוסיף ואמר: "זהו נזק בלתי הפיך וכמו שאנו דורשים כיום בניית מפעל במיקום צמוד דופן לאזור תעשייה – יבואו בעתיד וידרשו להצמיד אלנו עוד ועוד מפעלים. השימוש המוגזם בזהירות המונעת. עכו וחצרות יסף של קילומטר וחצי – אנחנו לא בליבת מפרץ חיפה. משרד הבריאות מתפיל מים ממי שופכין של עזה. במתקן סורק מתפילים מים מהשפד"ן".